Pytania sokratejskie – skuteczna forma perswazji dla każdego przedsiębiorcy

Dialogi sokratejski to metoda wykorzystywana do rozwiązywania problemów i dylematów w każdym wymiarze. Zadawanie pytań to kluczowa umiejętność w wielu obszarach biznesowych.

Przychodząc na tę planetę, wybieramy doświadczenia, aby wzrastać. Podnoś więc swoje poprzeczki śmiało i odważnie, ale z miłości do siebie. Nie wybieraj życia teoretycznego. „Wiem o tym” nigdy nie zastąpi doświadczenia. NAUKA występuję tylko w jednym wymiarze — praktycznym. Nie ma ROZWOJU bez doświadczenia! A stawianie czoła emocjom jest niezbędne, aby pójść naprzód.

Stawianie fundamentalnych, głębokich pytań przydaje się w każdym aspekcie życia i tym biznesowym i tym prywatnym. Zadawanie pytań to proces doświadczalny dla Ciebie i innych ludzi.

Proponuję wykorzystywać pytania w procesie przygotowania oferty sprzedażowej. Metoda jest też skuteczna w obsłudze klienta i zarządzaniu pracownikami.

Świetnie się sprawdza w momentach wymagających kreatywności czy rozwiązywaniu konfliktów. Wykorzystuj pytania wszędzie tam, gdzie chcesz spojrzeć na sytuację, problem z wielu perspektyw.

Pytania sokratejskie pomagają wchodzić w perspektywę drugiej osoby. Uczą nie tylko krytycznego myślenia, ale też wspierają w pozbyciu się negatywnych myśli.

Co to jest dialog sokratejski i na czym polega?

Sokrates to jeden z największych starożytnych filozofów. Stosował własną metodę edukacyjną, która skupiała się na odkrywaniu prawd poprzez zadawanie uczniom odpowiednio skonstruowanych pytań.

Dziś technika ta zwana dialogiem sokratejskim jest wykorzystywana do rozwiązywania problemów i dylematów w każdym wymiarze. Niezwykle skutecznie uczy krytycznego myślenia. Pozwala obejrzeć skutecznie problem z wielu stron i z różnych perspektyw.

Zadawanie pytań to kluczowa umiejętność w wielu obszarach biznesowych. Liderzy korzystają z niej w sprzedaży, w kontaktach z klientami czy relacjach z przełożonymi. Pomagają też radzić sobie ze stresem.

Zadawaj sobie pytania sokratejskie, kiedy pojawia się w Twojej głowie dialog wewnętrzny. Stosuj w pokonywaniu negatywnych myśli.

Wykorzystuj ten rodzaj pytań jako przedsiębiorca, kiedy masz do rozwiązania kluczowy, biznesowy problem. Pamiętaj o nich też, kiedy masz wątpliwości co do własnych kompetencji czy użyteczności swojego produktu.

Umiejętność spojrzenia na produkt, usługę z perspektywy klienta ma gigantyczny wpływ na sukces biznesowy.

Tylko, jak wejść w buty klienta?
Jak spojrzeć na produkt, usługę jego oczami?
Jak postrzegam swój produkt, a jak widzą go inni?

To mogą być kompletnie różne obrazy. 

Przykłady sokratejskich pytań

Jak trenować stawianie pytań sokratejskich?

1. Najpierw zapisz swoją myśl, np.
Mam problemy ze sprzedażą swojego produktu, chyba nie nadaję się do prowadzenia własnej firmy.

2. Następnie zadaj sobie pytania wg kategorii:

Retrospekcja — zaglądam w głąb siebie

Czy potrafię obserwować swój umysł bez osądzania moich myśli?

Jakie skutki ma dla mnie osądzanie siebie?

Jakie skutki ma osądzanie świata za pomocą mojego umysłu?

Co się wydarzy w moim umyśle, jak uwolnię negatywne emocje jak strach, złość czy wstyd?

Czy czuję, że płynę w życiu, czy raczej czuję utknięcie?

Czy mam poczucie, że walczę? Gdzie? Z kim? O co?

Jaki jest sens w byciu osobą, która coś tworzy?

Czy postrzegam siebie jako osobę zdolną i pełną potencjału, czy raczej wymagającą naprawy?

Czy postrzegam ludzi jako zdolnych i pełnych potencjału, czy raczej wymagających naprawy?

Skąd mam to poczucie, że coś wymaga naprawy? Czy chcę naprawiać innych?

Czy pracuję w poczuciu, że coś jest ważne i możliwe? Czy ze strachu, że coś może pójść nie tak?

Jak wygląda mój proces relacji z ludźmi? Strach czy wiara?

Jak tworzę przestrzeń w mojej pracy / firmie? 

Czy biorę odpowiedzialność za moje wybory, decyzje, działania i efekty?

Czy oczekuję od pracownika / klienta, aby spełniał moje oczekiwania, czy raczej odkrył od wnętrza własną ścieżkę?

Czy jestem modelowym przykładem tego, kim chcę, aby stali się moi klienci?

Na czym dla mnie polega harmonia pomiędzy oferowaniem bycia dla innych liderem i wzorem a pozwalaniem innym na wybór, wolność czy niezależność?

Czy koncentruję się na tym, aby rozwiązywać czyjeś problemy, czy na tym, aby nauczyć innych, aby sami je rozwiązywali przeze mnie?

Jaki jest mój największy DAR, który chcę przekazać moim klientom poprzez misję, jaką pełnię w świecie? Co chcę im pokazać i dać?

Szersze spojrzenie

Co mam na myśli, generując swoją myśl?

Dlaczego myślę w ten sposób?

Czy mógłbym to wyrazić w inny sposób?

Co rozumiem przez…?

Jaki ma to związek z… firmą? A jaki z moim życiem prywatnym?

Czy będę odnosił się w sprzedaży do (…) moich kompetencji?

Argumenty pozwalające zidentyfikować założenia 

Jakie dowody wspierają kołaczącą się w głowie myśl?

Jakie dowody przemawiają przeciwko jej prawdziwości?

Jakie założenia przyjąłem?

Jakie inne założenia mogę przyjąć?

Jak można zweryfikować moje założenia?

Na jakiej podstawie przyjmuję, że te założenia są prawdziwe?

Dlaczego swoje rozumowanie opieram na założeniu, że… a nie np. że…?

Pytania weryfikujące dowody i tok rozumowania

Jaki mogę podać przykład potwierdzający tę tezę?

Jakie rozumowanie doprowadziło mnie do poglądu, że…?

Jak to, co mówię / myślę, pasowałyby do takiego oto zdarzenia…?

Co moim zdaniem jest przyczyną (tego wydarzenia / myślenia) – dlaczego?

Co mogłoby mnie skłonić do zmiany poglądu?

Alternatywy

Jakie może być alternatywne wyjaśnienie?

Jak inaczej mogę na to spojrzeć?

Dlaczego moim zdaniem jest to konieczne lub korzystne?

Kto na tym zyskuje?

Jakie są mocne i słabe strony takiego myślenia?

Jaki można podać kontrargument do tego, co mówisz / myślisz?

Jakie może być inne wyjaśnienie lub punkt widzenia tej sytuacji?

Jak inni ludzie mogą inaczej postrzegać tę sytuację?

Jak mogę postrzegać tę sytuację, gdyby przydarzyła się komuś innemu?

Konsekwencje

Jakie są najgorsze, najlepsze, możliwe do zniesienia i najbardziej realistyczne rezultaty tej sytuacji?

Jakie mogę z tego wyciągnąć wnioski?

Jakie są konsekwencje moich założeń?

Co z tego wynika?

Skoro założyłem, że… , to co się zdarzy dalej?

Jak to wpływa na…?

Jak wiąże się to z tym, o czym mówiłem / myślałem wcześniej?

Jaki jest efekt wierzenia w tę negatywną myśl?

Jaki mógłby być efekt, gdybym myślał inaczej i nie trzymał się już tego przekonania?

Zmiana podejścia

Co mogę zrobić w danej sytuacji?

Co mogę zmienić?

Kto może mi pomóc?

Jaki cel ma takie myślenie?

Dlaczego, moim zdaniem tak pomyślałem?

Co to pytanie / myśl oznacza?

Jak to pytanie odnosi się do życia biznesowego?

Jak to pytanie odnosi się do życia prywatnego?

Nigdy nie uciekniemy od pracy. Praca dla drugiego człowieka to nasz największy dar. DAR, który wydobywa z Ciebie wszystko to, co najlepsze. Tylko służąc innym, czujemy się szczęśliwi i spełnieni. Wszystko zależy tylko od naszego podejścia. Negatywność to nie jest dobry kierunek.

Stawianie pytań sokratejskich może być bazą do wnikliwej analizy i przygotowania na tej podstawie skutecznej oferty. Jesteś w stanie przygotować za i przeciw dla każdego argumentu klienta dla całej drabiny produktów.

Odpowiedzi na powyższe pytania pokażą Ci użyteczność oferty i niezbędne argumenty sprzedażowe. Klientowi zaś rozbiją wątpliwości, doprowadzając do szybszej decyzji o zakupie.

Niestety — każdy mentor, towarzysz Twojej biznesowej podróży może tylko pokazać Ci drogę. Może też zadać odpowiednie pytania, ale cały proces zawsze musisz przejść samodzielnie.
To Twoja decyzja i odpowiedzialność.

Powodzenia!

Udostępnij