Dawka wiedzy w tym artykule:
Czym różni się marka osobista od marki biznesowej?
Zaufanie – podstawa marki osobistej
Od czego zacząć budować markę osobistą?
Najczęstsze błędy przy budowaniu marki osobistej.
Dlaczego warto skorzystać z doświadczenia innych?
Czym różni się marka osobista od marki biznesowej?
Wyróżnia się wiele typów marek: markę osobistą, markę biznesową, produktową… Czym one się od siebie różnią? Opowiemy sobie poniżej. Pomimo różnic mają ten sam cel – wzbudzić zaufanie klientów i wygenerować dochody.
Markę osobistą tworzysz Ty. Twoja marka to Twoje imię i nazwisko lub nick marketingowy. Chociaż firma ma swoją nazwę i logo, to i tak kojarzona jest z jakąś osobą. Na czym polega fenomen marki osobistej? Stoi za nią prawdziwy człowiek, a ludzie ufają ludziom. Widząc, że za daną marką stoi ktoś podobny do nich chętniej obdarzają markę osobistą swoim zaufaniem.
Przyciągamy ludzi w oparciu o misję, wizję i wartości, nawet o tym nie myśląc. To robi nasza podświadomość. Aby je zdefiniować należy dobrze poznać siebie.
Kim jestem?
Co lubię?
Czego potrzebuję?
Co mnie fascynuje?
Co chcę podarować światu?
Markę biznesową tworzy sztab ludzi. To logo i nazwa firmy. Jedną ze znanych nam wszystkim marek jest Apple. Każdy kojarzy logo z nadgryzionym jabłuszkiem i doskonałej jakości sprzęt elektroniczny tej firmy.
Problem marek biznesowych jest taki, że należy najpierw zbudować zaufanie, dlatego też ufamy głównie dużym. Firmy dają bezpieczeństwo i znaną nam jakość. Firmom, które są na rynku od lat, które już dobrze znamy i lubimy, chętniej oddajemy nasze pieniądze. Zastanów się, gdy będziesz szukać sukienki na ważne wyjście lub nowego samochodu postawisz na znaną Ci już markę, czy kupisz coś w salonie na rogu, którego nie znasz?
Głównym zasobem w budowaniu marki osobistej czy biznesowej jest czas i kompetencje. Nie staniesz się w miesiąc gigantem na rynku, któremu wszyscy ufają, bez wiedzy i zaangażowania. W ciągu tego samego miesiąca możesz jednak dać się poznać jako ekspert z danej dziedziny publikując wartościowe treści – artykuły i posty.
Zrób samodzielnie audyt swojej marki w 30 minut!
Pobierz checklisty 15 obszarów które musisz monitorować, aby skutecznie zarządzać swoją marką i zarabiać jeszcze więcej!
Zaufanie – podstawa marki osobistej
Michał Szafrański nazwał zaufanie walutą przyszłości. Trudno nie przyznać mu racji. Badania naukowe pokazują, że dokonując zakupów kierujemy się głównie emocjami klientów.
Jak jednak zdobyć to zaufanie? Co zrobić, aby ludzie poznali Ciebie i Twoją markę? Należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania:
- Kim jestem i co chcę reprezentować swoją marką?
- Jakie wartości reprezentuje moja marka osobista?
- Kto jest Twoim odbiorcą? Komu mogę pomóc?
- Jak ma wyglądać komunikacja z klientem? Czy ma być bardziej przyjacielska, czy formalna?
- W jaki sposób zbudować drabinę produktów dla swojej marki?
- Gdzie klient może mnie znaleźć? strona internetowa, blog, media społecznościowe
Gdy odpowiesz sobie na te i wiele innych pytań już wiesz, od czego zacząć działania. Potrzebujesz strategii / planu i realizacji go krok po kroku. Analiza to podstawa każdego biznesu. Ale o tym poniżej…
Od czego zacząć budować markę osobistą?
Jeśli odpowiedziałeś sobie na powyższe pytania i zdecydowałeś, gdzie będzie można Cię znaleźć to pierwszy krok masz za sobą. Chciałoby się powiedzieć, że teraz już z górki, ale w życiu nie do końca tak jest.
Po pierwsze – zacznij od analizy otoczenia
Analiza makro, mikroekonomiczna i własna firmy. Zacznij od Analizy PESTLE. Pokazuje 6 podstawowych czynników: polityczne, gospodarcze, społeczne, technologiczne, prawne i środowiskowe wpływające na każdą markę osobistą. Jest to przydatne narzędzie dla każdego przedsiębiorcy, który chce zrozumieć swoje otoczenie zewnętrzne w uporządkowany sposób.
Czynniki społeczne obejmują twarde fakty, jak tempo wzrostu populacji i inne dane demograficzne. Również „bardziej miękkie” kwestie, jak stosunek do zdrowia i bezpieczeństwa lub co ważne w sprzedaży: sezonowe trendy zakupowe. Czynniki społeczne wpływają na to jak twoja marka działa.
Analiza PESTLE jest często stosowana razem z ANALIZĄ SWOT – pokazującą mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia marki w bardziej uporządkowany sposób.
Powyżej wymienione czynniki są specyficzne dla branży, biznesu i lokalizacji, więc ich nie ignoruj. Dokonaj analizy i stwórz odpowiednią strategię dla marki z zaufanym specjalistą.
Tylko dobrze zrobiona analiza pozwoli Ci na ustalenie planów: strategicznych i operacyjnych dla marki osobistej.
Po drugie - plan!
Bez planu nie ma działania. Jest tylko chaos. Klienci lubią strukturę, przewidywalność i jakość. Stwórz model biznesowy (Bussines Model Canvas) czyli plan działań marki dotyczący użycia zasobów jakie posiadasz i jakich potrzebujesz, prowadzenia relacji, kreowania wartości, konkurowania, osiągania celów, realizacji strategii marki w celu funkcjonowania na wybranym rynku.
To tutaj i teraz określasz wizję, misję i wartości dla twojej marki osobistej.
Bez opracowania modelu biznesowego nie zdefiniujesz poprawnie core biznesu i nie wyznaczysz kierunku rozwoju.
Po trzecie - identyfikacja!
Czym jest branding? To proces budowania wizerunku Twojej marki. Brandbook czyli księga wizualna marki – logo, kolory marki, fonty, strona internetowa, elementy graficzne charakterystyczne dla marki – jest niezbędna, aby klienci cię kojarzyli i zapamiętali. Możesz zrobić to sam – tutaj masz wskazówki: 5 pomysłów na oryginalną identyfikację marki
Równie ważny, jeśli nie ważniejszy element to zbudowanie i realizacja strategii marketingowej. To twoja strategia przekazania wartości marki, język komunikacji, hasła reklamowe, budowanie emocji u odbiorców…
Podczas takiego procesu powstaje twoja Biblia marki. Zbuduj sam silną i efektywną markę osobistą na swoich zasadach! Nie potrzebujesz do tego agencji marketingowej i sztabu ludzi.
Po czwarte – daj się poznać!
W budowaniu marki osobistej kluczowe jest dotarcie do klientów. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- tworząc wartościowe treści na swoim blogu i social mediach
- organizując webinary
- pisząc artykuły eksperckie
- biorąc udział w konferencjach branżowych
- nawiązując współpracę z sojusznikami marki
- działając na rzecz wartościowych organizacji
- udzielając się na forach branżowych
Pamiętaj, że najważniejsza jest konsekwencja i powtarzalność działań marketingowych. Stwórz media plan dla swojej marki i komunikuj się systematycznie zgodnie z wizją i wartościami.
Po piąte – przeanalizuj konkurencję!
Zanim wprowadzisz na rynek markę i produkty przeanalizuj co się dzieje u KONKURENCJI. Możesz wykorzystać do tego takie narzędzia jak Brand24 lub Semstorm. Sprawdź, w jaki sposób działają marketingowo inne branże. Zastanów się, co Ty możesz zrobić inaczej i lepiej dla personal brandu.
Pomoże Ci w tym analiza 5-ciu sił Portera:
1. siła istniejącej konkurencji
2. siła przetargowa dostawców
3. siła przetargowa kupujących
4. zagrożenie nowymi konkurentami
5. zagrożenie produktami zastępczymi
Jakie elementy są podobne?
W jaki sposób wyróżnisz się spośród konkurencji?
Jaki masz do niej stosunek?
Czasem współpraca jest lepszym rozwiązaniem niż konkurowanie.
Po szóste – zasoby i kompetencje!
Żadna marka – nawet osobista nie funkcjonuje bez zasobów. Określ swoje zasoby – co już masz, a czego jeszcze potrzebujesz. Zasoby to ludzie, instytucje, organizacje, pieniądze, czas, sprzęt, narzędzia…
Określ też jaką masz wiedzę, doświadczenie i kompetencje. Co chcesz robić sam, a co będziesz zlecał innym osobom lub firmom.
Jakie nowe kompetencje chcesz zdobyć, aby marka funkcjonowała jeszcze lepiej np. nauka występów publicznych, zarządzanie czasem, zarządzanie emocjami, tworzenie grafik w aplikacji CANVA.
Nie warto robić wszystkiego samemu, pomimo posiadanych kompetencji. Delegowanie zadań osobom bardziej kompetentnym szybciej prowadzi markę do sukcesu, a Ty wiesz czego wymagać.
Dzięki analizie zasobów i kompetencji zbuduj strukturę marki. Określ, kto zajmuje się księgowością, tematami prawnymi, stroną graficzną marki, pisaniem perswazyjnych tekstów na stronę www i media społecznościowe.
Zatrudnienie ludzi to kolejny etap rozwoju marki, który też należy zaplanować, ale nie jest niezbędny do stworzenia i funkcjonowania marki osobistej.
Po siódme – Zarządzanie marką!
Każdy z nas jest marką. Na początku zadałam pytanie, czy umiesz nią zarządzać?
Kto nią zarządza? Twój partner, rodzina, szef, znajomi, internet?
Jakie treści i zdjęcia można o tobie znaleźć w sieci? Kto decyduje, co i gdzie się o tobie ukazuje w mediach?
Czy ludzie oznaczają Cię w mediach społecznościowych bez twojej wiedzy? Czy na to pozwalasz?
Czy ludzie cytują ciebie, czy też dowiadujesz się ciekawych rzeczy o sobie od innych?
Kto jest twórcą informacji na temat twojej marki?
Dobrze zarządzana marka jest twórcą, kreatorem treści. Jest źródłem każdego komunikatu: postów w mediach społecznościowych, zdjęć, artykułów eksperckich, tekstów blogowych, cytowanym przez pozostałych uczestników rynku.
Bądź zawsze pierwszy! To podstawowe zadanie każdej marki osobistej. Generuj komunikaty, które powtarzają inni, nigdy odwrotnie.
Najczęstsze błędy w budowaniu marki osobistej.
To co jest największą blokadą w rozpoczęciu działań nad marką to przekonanie, że wszystko musi być perfekcyjnie opracowane od A do Z, aby zacząć pokazywać się światu.
Zacznij z tym co masz!
Nie musisz mieć od razu biura, wizytówek, produktu… Jedyne co musisz mieć to odwagę do pokazania się i krok po kroku budować społeczność, która wspiera i rozumie.
Kiedy nie masz społeczności, nie masz klienta i nie masz sprzedaży. Nikt nie znajdzie Twojego ferrari w garażu i powie, że jesteś świetnym kierowcą, jak sam nie pokażesz siebie i zasobów światu.
To Ty musisz wyjść do ludzi, opowiedzieć o sobie, swoich pomysłach, wizji, zarażając ludzi swoimi marzeniami. Nic nie przychodzi samo i nie ma królewicza na białym koniu, śpiewającego serenadę pod oknem, aby Cię wywabić z twierdzy.
Z marką jest tak, jak z wypasionym samochodem stojącym pod plandeką na podziemnym parkingu bez paliwa. Nigdzie nie zajedzie. Możesz go codziennie myć i polerować, zachwycać się kolorem, zapachem skóry, sportowymi fotelami i jakością dźwięku, jednak nikt oprócz ciebie tego nie doświadczy, jak nie wyjdziesz na pierwszą przejażdżkę i nie zabierzesz kogoś ze sobą.
Dlaczego warto skorzystać z doświadczenia innych?
Gdy budujesz swoją markę po raz pierwszy w głowie pojawia się mnóstwo pytań i wątpliwości. Zaufana osoba rozwieje je i nakieruje na odpowiednią ścieżkę. Ekspert od marketingu pomoże opracować plan działania i podsunie najlepsze dla Ciebie rozwiązanie.
Silna marka osobista to najcenniejszy zasób o jaki warto dbać. Zwłaszcza dzisiaj – w niepewnych czasach pełnych chaosu i nieprzewidywalności. Zadbaj o zaufanie i wizerunek firmy, dzięki którym zbudujesz społeczność, pozyskasz klientów i zwiększysz sprzedaż.
Nie czekaj i umów się na konsultacje. Skorzystaj z profesjonalnej pomocy i oszczędź sobie stresu związanego z brakiem pomysłów, czy szukaniem najlepszych rozwiązań i klientów.
Chcę zacząć szybciej zarabiać na marce!
Marka nie sprzedaje produktów, tylko rozwiązuje problemy. Przyjdź na konsultacje i znajdziemy sposób na monetyzacje Twojego biznesu!