Dawka wiedzy w tym artykule:
Marka osobista – zacznij nią zarządzać
Marka osobista – dlaczego warto nad nią pracować?
Jak uporządkować markę osobistą?
Marka osobista - zacznij nią zarządzać
Pomyśl sobie, że stoisz przed lustrem. Lustra nie da się oszukać. Widać Ciebie i każdą rzecz jaką masz na sobie, obok siebie i za sobą. Patrzysz i widzisz, że jesteś zmęczony, źle dobrałeś ubranie lub masz za krótkie rękawy.
Z tyłu leżą porozrzucane papiery, a na półce stoją krzywo książki . Lustro nie kłamie. Podobnie jest, gdy decydujesz się na budowanie marki osobistej i pokazanie się publicznie.
Nie spodziewaj się, że nagle, niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki Twój personal brand stanie się znany i cudownie uzdrowi twój portfel.
Marka osobista przypomina wielkie lustro, które boleśnie obnaża wszystkie niedociągnięcia w komunikacji. Słabe treści, „wąskie gardła”, niewydajne procesy decyzyjne, przestarzała identyfikacja, brak aktywnej społeczności, to elementy to wyeliminowania przy budowaniu marki osobistej.
Lustro jest bardzo ważne, żeby zacząć coś zmieniać. Jak nie patrzysz uważnie w lustro, wielu rzeczy nie jesteś świadomy. Nie potrafisz ocenić realnie swojej bieżącej sytuacji.
Samemu trudno jest dostrzec co nie pasuje, bo nasza podświadomość nie widzi większości codziennych czynności. Tak jest bezpieczniej i nie wymaga zaangażowania.
Zrób samodzielnie audyt swojej marki w 30 minut!
Pobierz czecklisty dla 15 najważniejszych obszarów które musisz monitorować, aby skutecznie zarządzać swoją marką i zarabiać jeszcze więcej!
Marka osobista – dlaczego warto nad nią pracować?
Marka osobista to termin odmieniany w marketingu przez wszystkie przypadki. Przyjmując punkt widzenia T. Petersa, każdy z nas jest marką osobistą. Nie każdy jednak świadomie, umiejętnie i konsekwentnie zarządza swoją marką. W efekcie sami pozbawiamy się określonych korzyści.
Dlaczego warto pracować nad marką osobistą?
Marka osobista działa niczym trampolina biznesowa w firmie. Dzięki niej potencjalni klienci już na starcie wiedzą, z kim mają do czynienia. Są więc bardziej skorzy do kontaktu i korzystania z usług lub produktów sygnowanych brandem.
Marka osobista przełamuje pierwsze lody. Wzbudza zaufanie wśród klientów. Sprawia, że nie mają oni wrażenia, że stanowi abstrakcyjny twór, lecz jest „bytem z krwi i kości”, który działa według określonych wartości. Stanowi więc pomost pomiędzy stronami, zwłaszcza jeśli nie mają one możliwości poznać się osobiście.
W oczach klientów i kontrahentów marka osobista potwierdza kompetencje eksperta i buduje wizerunek. Ułatwia to nawiązywanie współpracy, a dla eksperta stanowi kartę przetargową, np. do negocjowania ceny i warunków usług.
Marka osobista zwiększa zasięg reklamowy przy sprzedaży usług i produktów firmy. Pozwala dotrzeć do sprecyzowanej grupy odbiorców, a to zwiększa prawdopodobieństwo nawiązania współpracy. Co więcej, skupia wokół firmy grupę orędowników, co pozytywnie wpływa na odbiór personal brandu wśród potencjalnych klientów.
Wszystko to znajduje swoje odzwierciedlenie w zyskach i zasięgach mediów społecznościowych. Marka osobista po prostu zarabia, będąc często źródłem dochodu pasywnego. Możesz osiągnąć taki cel poprzez stworzenie płatnego e-booka czy kurs on-line.
Jak uporządkować markę osobistą?
Wbrew pozorom marka osobista nie jest zarezerwowana wyłącznie dla ekspertów, blogerów, osób pełniących funkcje publiczne, czy też celebrytów.
Z koncepcji personal brandingu – rozumianego jako kreowanie wizerunku osobistego i budowanie własnej marki osobistej – powinien skorzystać każdy, kto chce mieć realny wpływ na swój rozwój zawodowy i wizerunek.
Jak w kilku krokach uporządkować swoją markę osobistą?
Wpisz w Google swoje imię i nazwisko i zobacz jakie informacje i obrazy o Tobie się wyświetlają. Czy to jest to co chcesz, aby ludzie o Tobie wiedzieli? Jeśli nie, zrób z tym porządek. Usuń wszystko to, co Ci nie służy w budowaniu wizerunku. Zarządzaj informacjami o swojej marce, decydując samemu jakie treści ukazujesz światu.
Nie kopiuj innych. Nie ma nic gorszego niż powielanie tych samych treści i pomysłów co twoja konkurencja. Oczywiście, działając w określonym środowisku, nie sposób nie podejmować branżowych tematów i mieć zawsze odmienne zdanie niż inni. Niemniej należy zachować unikalną perspektywę i oryginalność.
Marka osobista powinna być widoczna w mediach, ale też prowadzić systematyczną i konsekwentną własną komunikację zgodnie ze strategią marki, misją i wartościami.
Znajdź faktor, który Cię wyróżni. W przeciwnym razie szybko znikniesz w gąszczu konkurencyjnych firm. Ludzie przyciągają się poprzez wartości i wspólną misję. Znajdź to coś, co pozwoli Cię kojarzyć i zapamiętać w mediach.
Nawet jeśli teraz klient nie wybierze Twoich usług/produktów, zapadniesz mu w pamięć oryginalnością i eksperckością. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że odezwie się do Ciebie przy kolejnym projekcie. Pamiętaj, że sama twarz i nazwisko to obecnie za mało. Ważną rolę gra tu podświadomość. Złóż klientowi unikalną obietnicę swoją marką.
Sformułuj myśl przewodnią i komunikuj ją systematycznie. Powinien to być krótki nick marketingowy, czyli jednoznaczny komunikat, w którym zawrzesz to, czym się zajmujesz. Nick marketingowy nie może mieć jednak wyłącznie charakteru informacyjnego – przykłady zobacz tutaj. Powinien też zachęcać klienta do wyboru Twojej marki.
Opisz wektory budujące markę. Możesz wykorzystać sposób przedstawiony przez Wally’ego Olinsa w „Podręczniku brandingu”. Sprawdzi się on nawet w przypadku osób bez dużego doświadczenia marketingowego. Brytyjski marketingowiec poleca skupić się na czterech wektorach budujących markę – zachowaniach klientów, spójnej komunikacji w mediach, obserwacji otoczenia wokół marki, zbudowaniu drabiny produktów.
Pamiętaj, wszystko, co robisz, powinno stanowić w lustrze spójną całość. Klienci szybko wychwycą nieścisłości i chaos wokół marki. W efekcie nie obdarzą personal brandu zaufaniem. Jeśli nie chcesz eksperymentować z marką osobistą, jednak potrzebujesz skutecznej strategii jej rozwoju, zróbmy to razem!
Dzięki własnej pracy, prowadzony krok po kroku zyskasz pewność, że Twoje działania przyniosą określone rezultaty dla marki.
Chcę zacząć szybciej zarabiać na marce!
Marka nie sprzedaje produktów, tylko rozwiązuje problemy. Przyjdź na konsultacje i znajdziemy sposób na monetyzacje Twojego biznesu!