Transformacja Twojego klienta
CZŁOWIEK
Na świecie jest obecnie 7,9 miliarda ludzi. To jest baza wyjściowa dla Twojego biznesu.
KANDYDAT
(PROSPEKT)
Potencjalny klient. Obserwuje produkt / usługę / rynek zadając sobie pytanie: Czy to jest dla mnie? Czy ja tego potrzebuje?
KONSUMENT
Osoba, która trawi, przetwarza docierające do niego informacje. Pozyskujesz go poprzez strategicznie przygotowaną narrację na stronie www, w mailu, postach w mediach społecznościowych. Szuka odpowiedzi na pytania: Czy można Ci zaufać? Czy to się opłaca?
KUPUJĄCY (KLIENT)
Osoba dokonująca finalnego zakupu, na podstawie oferty cenowej, uznając zakup u Ciebie za najlepsze dla siebie wyjście.
FUN
Osoba, która korzysta z produktu / usługi, na podstawie zbudowanej z marką relacji. Poleca markę innym bezpośrednio lub poprzez media społecznościowe.
AMBASADOR
Współpraca, sojusz marki z wybranym strategicznie fanem. Ambasador opiekuje się marką, komunikuje się z Kandydatami, poleca produkt używając narracji marki.
EWANGELISTA (FANATYK)
Fanatyk i zagorzały wielbiciel marki. Działający w oparciu o guruizm. Osoba żarliwie wyznająca wartości marki. Czasami niebezpieczna ze względu na skrajną nietolerancje w stosunku do zwolenników innych wartości.
Kiedy chcesz, aby klient kupił coś od Ciebie, w pierwszej kolejności powinien obdarzyć Cię zaufaniem. I chociaż wydawać by się mogło, że nie masz na to wpływu, istnieje wiele sposobów na zwiększenie zaufania wśród konsumentów.
Jednym z podstawowych sposobów na budowę zaufania jest efekt PIERWSZEGO WRAŻENIA, czyli:
- komunikacja niewerbalna
- gestykulacja
- wzrok
- dotyk
- empatia
- bycie lubianym
- dystans do siebie
- ciekawość
- autorytet
- niepowtarzalność
- autentyczność
- motywacja
Swoją rolę do odegrania ma w tym ambasador marki.
Kim jest ambasador marki? Za co odpowiada? Czy warto uwzględnić jego rolę w strategii marki?
Zacznij od przygotowania strategii!
Jak napisać skuteczną strategię marki?
Duża konkurencja i zmienność rynku sprawiają, że rozwoju firmy nie można pozostawić przypadkowi. Aby zmaksymalizować szanse na sukces, należy stworzyć kompleksowy plan działania, czyli strategię marki. Pozwoli to skutecznie zarządzać biznesem, konsekwentnie wypromować i ochronić go przed zawirowaniami.
Strategia marki stanowi drogowskaz do wejścia na szczyt. Bez niego firma porusza się jak we mgle, błądzimy, zawracamy, przez co efekty bywają też przypadkowe. Tymczasem dobrze dopracowany plan i analiza dostępnych zasobów zwiększa rozpoznawalność marki i lojalność odbiorców. W rezultacie buduje jej silną i niepodważalną pozycję na rynku.
Przygotowanie strategii to między innymi określenie tzw. BAYER PERSONAS, czyli:
- wcześniej określasz, a nie zgadujesz potrzeby klienta
- rozumiesz, co kieruje klientem w podejmowaniu decyzji zakupowych
- ustalasz język komunikacji klienta i używasz jego języka
- wybierasz kanały komunikacji
- tworzysz strategię komunikacji – grafikę i narrację
- określasz sojuszników (osoby, firmy i miejsca) dla marki.
Dla uzyskania gwarancji osiągnięcia wymienionych efektów, opracowanie strategii marki warto powierzyć specjaliście. Spojrzy on na biznes z “lotu ptaka”, oceni obiektywnym okiem dotychczasowe wysiłki i stworzy szczegółowy plan wdrożenia zmian, który będzie bazą wiedzy dla całego teamu. Dzięki temu brand będzie rozpoznawalny w szybszym tempie.
Zobacz również: Strategia marki – kompletny plan działania
Opracowana strategia może zakładać m.in. współpracę z ambasadorem marki. Co to za funkcja? Kim jest ambasador marki? Jakimi cechami powinien się odznaczać i co należy do jego obowiązków?
Jak zostać ambasadorem marki?
Wraz z rozwojem mediów społecznościowych rośnie rola ambasadorów marki w marketingu. Obecnie z ich wsparcia korzystają już nie tylko korporacje, ale i niewielkie przedsiębiorstwa. Poprzez swoje działania ambasador marki kreuje pozytywny wizerunek marki. Sprawia, że marka staje się bardziej rozpoznawalna na rynku a produkty czy usługi chętniej polecane.
Chociaż w większości przypadków rolę ambasadora marki pełni osoba publiczna lub odznaczająca się autorytetem w danej dziedzinie, coraz chętniej marki sięgają po mniej rozpoznawalne osobistości. Zadowolony klient, polecający naszą firmę, to najlepsza rekomendacja. Współcześnie ambasadorem marki może zostać praktycznie każdy, o ile wie, jak zachęcić klientów do zakupu produktów lub usług.
Ponadto, ambasador marki powinien być otwartą i entuzjastyczną osobą, która potrafi zjednywać do siebie innych. Ambasador może działać lokalnie w trybie marketingu szeptanego, jak też być obecny i aktywny w mediach społecznościowych, dysponując znaczącą siecią własnych odbiorców, ważnych dla Ciebie pod kątem ilości i jakości zgodnie z Twoją grupą docelową.
Dlatego coraz częściej funkcję tę pełnią influencerzy. Skupiają oni wokół siebie wierne grono sympatyków i potrafią ich zaangażować do działań zakupowych. Są liderami opinii. Budzą więc zaufanie, przez co promowane przez nich produkty lub usługi cieszą się sporym zainteresowaniem. Co ważne, osoba pełniąca rolę ambasadora marki powinna korzystać z usług marki, utożsamiać się z jej wartościami. Wówczas nikt nie zarzuci jej braku autentyczności.
Zobacz również: Dlaczego budowanie marki osobistej na wartościach ma sens?
Jaką rolę pełni ambasador?
Głównym zadaniem ambasadora jest reprezentowanie marki. Ambasador powinien być świadomy jak wygląda BUYER PERSONAS marki, ale też jaki jest segment klienta – czyli demograficzna kategoria rynkowa, do której adresujesz produkt lub usługę. Ważne są następujące zmienne:
- wykształcenie
- wiek
- codzienne nawyki
- podejmowane tematy
- życie zawodowe
- jak klient robi zakupy
- demografia – gdzie mieszka
- czego się obawia
- jak możemy klientowi pomóc
- czego klient oczekuje
- jakie ma potrzeby
- osobowość
- zainteresowania
- cele
- motywacje
- jakie ma problemy
Ambasador powinien wpisywać się w nasz koncept, czyli być podobny do naszego klienta. Najczęściej od osoby pełniącej funkcję ambasadora, na podstawie przedstawionych wyżej zmiennych, oczekuje się:
- promowania marki bezpośrednio lub za pośrednictwem osobistych kont na portalach społecznościowych,
- skutecznego storytellingu – tworzenia treści reklamowych,
- aktywnego korzystania z produktów (usług) i przekazywania opinii na ich temat,
- budowania świadomości marki przy wykorzystaniu marketingu szeptanego.
Co więcej, ambasador firmy niejednokrotnie bierze udział w ważnych wydarzeniach związanych z firmą, np. warsztatach, targach, kongresach i eventach, gdzie reprezentuje brand.
Zobacz również: Jak zdobyć ulotną uwagę każdego odbiorcy?
Po co marce ambasador?
Dzięki swojemu autorytetowi ambasador zwiększa świadomość istnienia i rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów. Jego autorytet pozytywnie wpływa również na zaufanie do marki. W efekcie sygnowane jego wizerunkiem produkty lub usługi są chętniej kupowane, a także polecane innym, co przekłada się na wyższe zyski.
Co więcej, wprawny ambasador marki sprzyja wzmocnieniu relacji na linii klient-marka. Buduje wokół brandu aktywną społeczność, która nie tylko kupuje produkty (korzysta z usług), lecz także je promuje, np. udostępniając informacje o promocjach lub ciekawych akcjach na swoich profilach w mediach społecznościowych.
Ambasador marki:
- chroni reputację marki – jeśli firma popełni faux-pas, ambasador marki dzięki swojemu autorytetowi może ostudzić emocje i przedstawić inny punkt widzenia na sprawę. Może też opowiedzieć o swoich pozytywnych doświadczeniach z marką, dzięki czemu nie będzie ona traktowana zero-jedynkowo,
- jest twarzą marki – dzięki jego działaniom marka zyskuje ludzką twarz, za którą nie kryje się chęć zysku, lecz konkretna osoba i jej historia. Udowodniono, że konsumenci chętniej decydują się na kupno produktów (usług), jeśli za logo marki stoi prawdziwy człowiek „z krwi i kości”,
- przyciąga ruch na stronę www – linkując witrynę firmy i produkty na swoich profilach, ambasador marki ściąga ruch na Twoją stronę www. Dzięki temu zwiększa się jej widoczność w wynikach wyszukiwania, co zwiększa grono potencjalnych odbiorców,
- zwiększa wiarygodność marki – identyfikuje się z wizją marki i jej wartościami, daje wiarygodność, zwłaszcza jeśli w danej branży jest uznawany za eksperta.
Czy warto być ambasadorem marki?
Współpraca ambasadora z marką jest korzystna nie tylko dla brandu, ale i osoby pełniącej tę funkcję. Za swoje działanie ambasador marki otrzymuje bowiem wynagrodzenie. Zazwyczaj też nie płaci za wykorzystywane w działaniach promocyjnych produkty i może liczyć na prowizję od sprzedaży. Jest to więc relacja WIN-WIN.
Zasady współpracy pomiędzy marką a ambasadorem powinna regulować umowa. Warto ją podpisywać, dokładnie przeczytać, gdyż może zawierać zapisy dotyczące np. tego, jakie treści nie mogą pojawiać się w komunikacji, mediach społecznościowych. To istotne dla obu stron. Jeden niefortunny wpis może negatywnie wpłynąć nie tylko na odbiór ambasadora, ale i samej marki.
Posiadanie ambasadora marki to istotny punkt w strategii promocji brandu. Rozpoznawalna w środowisku osoba pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe swoich odbiorców i wzbudza zaufanie. Zwiększa również rozpoznawalność, a także kształtuje wizerunek marki. W efekcie jej działań rośnie sprzedaż, a firma umacnia swoją pozycję na rynku. Aby współpraca z influencerem, gwiazdą filmową czy też ekspertem w branży była skuteczna, potrzebne jest zaufanie.
Podziel się swoją opinią, czy korzystasz z tej formy promocji swojego biznesu i jakie masz doświadczenia. A może zachęciłam Cię do przyjrzenia się temu aspektowi, gdyż wcześniej nie był uwzględniony w Twojej strategii. Pisz śmiało!