Marka to TY! Niezależnie od tego, czy masz firmę, czy dopiero myślisz o jej założeniu. Jesteś jedyna, unikatowa, niepowtarzalna.
Bez względu na to, jakie jest Twoje zdanie na temat wizerunku, ludzie w większości sprawdzają Cię w sieci. Dopiero później możecie spotkać się w realnym świecie. Raczej nie da się od tego uciec. Warto zatem samemu zarządzać własnymi treściami i obrazami w social media.
Niezależnie od tego, jak wielki lub mały jest Twój świat, czy zwracasz uwagę, w jaki sposób postrzega Cię otoczenie?
Czy zastanawiałaś się, jak sprawić, aby to, co zostawiasz w zewnętrznym świecie było oryginalne? Jak spowodować, by inni zatrzymali się i zwrócili uwagę na to, co im proponujesz? Jak zatrzymać ich przy sobie na dłużej? Odpowiemy sobie wspólnie na te pytania, obiecuję.
Zobacz również: Jak zdobyć ulotną uwagę każdego odbiorcy?
Pozostawiaj po sobie dobre wrażenie.
Św. Hieronim zostawił nam następujący przekaz: „Trudno wymazać z pamięci pierwsze wrażenie. Jeśli wełna została zabarwiona na fioletowo, kto będzie w stanie przywrócić jej dawną biel?”
Pierwsze wrażenie odgrywa kluczową rolę w tym, jak postrzegasz świat, i jak świat postrzega Ciebie. To karta wstępu do wszystkiego: znajomości, miejsca pracy, produktów, usług, doświadczeń, internetu, związków, rozrywki, designu.
Bazując na pierwszym wrażeniu oceniasz to, co Cię otacza. Nic na to nie poradzisz. Brzmi strasznie? Wiem. Możesz od tego uciekać. Tylko po co?
Rozdeptana na ulicy paczka papierosów Marlboro, choć brudna i pognieciona, niemal natychmiast jest rozpoznawalna jako paczka papierosów Marlboro.
Zestaw znaków, obrazów, fontów, kolorów i kształtów, nawet jeśli działasz nieświadomie, identyfikują Ciebie, Twój produkt lub firmę. Zaplanowaną, zaprojektowaną i wprowadzoną do użytku Księgę Identyfikacji tworzysz po to, aby ujednolicić swój przekaz, a odbiorcy pomóc szybciej Cię zapamiętać.
Jak zbudować swój własny świat?
Twórz go z konkretnych obrazów i słów. Słowa stanowią 7% w porozumiewaniu się, reszta to komunikacja pozawerbalna. Słowa przenoszą intencje, ale tylko wtedy, gdy przekazują znane nam treści. Kiedy jednak nie są one rozpoznawalne przez odbiorcę, warto mu je przybliżyć. Treści to idee, a idee zaklęte są w słowach!
Zobacz rownież: Dlaczego budowanie marki osobistej na wartościach ma sens?
System identyfikacji to język wizualny, którym posługujesz się jako marka, czyli Ty jako firma lub jako osoba prywatna. Zaplanowana identyfikacja gwarantuje twórcy spójność komunikacji, a odbiorcy przekazu zapewnia utożsamienie obrazu z właścicielem.
Teraz i Ty możesz poznać tego tajemnice. Projektując markę zadbaj o jej wizualną stronę. W minimalnym podejściu potrzebujesz znaku graficznego, palety kolorów, określonych fontów…, czyli Księgę Identyfikacji.
Jak w prosty sposób stworzyć własny system identyfikacji?
Znak graficzny to symbol, po którym jesteś rozpoznawalna. To Twoje imię i nazwisko, inicjały lub logotyp.
Logotyp, jeśli Twoja marka ma zaprojektowane logo, jest dziś podstawowym identyfikatorem i wyróżnikiem. Ale logo nie zawsze jest potrzebne. Twoją ikoną mogą być też inicjały. Wyróżnikiem może być unikatowa grafika, czy też Twoje charakterystyczne zdjęcie profilowe.
Zapewne znasz i kojarzysz logo firmy Lacoste. Ten oryginalny znak powstał w 1920 roku. Stworzył je francuski tenisista René Lacoste, którego ze względu na wyjątkową nieustępliwość na korcie, obdarzono przydomkiem „krokodyl”. Pierwsze wrażenie oryginalnego logo krokodyla: wspaniała metafora. Efekt: ponadczasowość.
Aby stworzyć własne logo, możesz skorzystać z usług profesjonalnego grafika. Moje logotypy oraz grafiki projektowała Kasia Sekuła qla.studio. Możesz też pobawić się sama programem graficznym Canva.com, jest on prosty i intuicyjny.
Jeśli natomiast myślisz o oryginalnym zdjęciu profilowym, polecam Ci stronę Profile Pic Maker.
Ulubiony zestaw kolorów
Skoro już o świecie kolorów mówimy, to zapewne każdy z nas ma swój ulubiony wachlarz barw. Powtarzalna paleta kolorów również Cię identyfikuje.
Przygotuj zestaw od 3 do 5 charakteryzujących Cię odcieni. Możesz użyć w tym celu palety Pantone, dostępnej tutaj lub generatora palet kolorystycznych, takiego jak np. Coolors: https://coolors.co
Używaj ich systematycznie na swoich profilach społecznościowych, w świecie rzeczywistym i wirtualnym.
Typografia, czyli tropy prowadzące do Ciebie
Pamiętaj o tym, że kroje pisma, które wybierasz, powinny być jednocześnie czytelne oraz charakterystyczne dla Ciebie. Ważna jest kreatywność i oryginalność. Typografia to rzemiosło, które nadaje ludzkiemu językowi trwałą, wizualną formę. Na rynku dostępnych jest wiele ładnych, oryginalnych i darmowych fontów. Te płatne potrafią kosztować krocie. Pamiętaj jednak, aby wybrać te, które mają polskie znaki.
Kopalnię fontów znajdziesz tu: https://fonts.google.com
Ja korzystam również ze strony: https://www.fontsquirrel.com
Powyższe zestawienie to plan minimum dla osoby, która świadomie buduje swój wizerunek. Wersja full to Biblia Marki. Zadbaj o zestaw fontów, kolorów i przynajmniej jeden identyfikator.
W miarę rozwoju Twojej marki będą pojawiać się kolejne elementy. Każda marka powinna mieć zdefiniowany produkt lub usługę. Wskazywać, w czym pomagasz, jaką potrzebę zaspokajasz. Wizytówka papierowa lub elektroniczna w mediach społecznościowych, papier firmowy, szablony na stories, to przykłady elementów, które Cię identyfikują. Twoja komunikacja powinna mieć spójny układ, klarowny przekaz i… zawierać trochę tajemnicy 😉
No właśnie, spójność.
Język wizualny marki musi być spójny i konsekwentny. Otoczenie powinno Cię identyfikować po poszczególnych elementach komunikacji rozsianych w różnych miejscach tak, jak identyfikują rozgniecioną paczkę Marlboro.
Zobacz również: Strategia marki – kompletny plan działania
Najskuteczniejszymi i najbardziej fascynującymi aspektami pierwszego wrażenia, dla twórcy i dla odbiorcy, jest klarowność i tajemnica. Dwa końce tego samego sznurka.
Kiedy marka powinna być klarowna?
Kiedy wiesz już, kim jesteś, czego chcesz od życia, dokąd zmierzasz, oraz jakie masz wartości, to chciałabyś, aby ludzie właściwie Cię odbierali. Właśnie wtedy powinnaś być klarowna w swoim przekazie.
Jeżeli chcesz przełożyć te idee na Twoją codzienną rzeczywistość, przypomnij sobie, o czym mówią: znaki drogowe na autostradzie, instrukcje obsługi, budziki, drogi ewakuacyjne, czy przysięgi małżeńskie 😉 Są to przykłady, gdzie ozdobniki, piękne fasady i drobiazgowość są zbyteczne, a klarowność niezwykle wskazana. Cechy, które charakteryzują jasny przekaz to: rzeczowość, szczerość, bezpośredniość, zrozumienie, rozsądek i uczciwość. Kojarzysz coś jeszcze?
Jak nie, polecam artykuł: Misja – zaproszenie do wspólnego marzenia
Lubisz tajemnice?
Ja lubię 😉 Nie mam archetypu Czarodzieja, ale bardzo lubię z niego korzystać. Fascynują mnie uroki i uciechy, których tajemnica może dostarczać. Posługiwanie się nieoczywistością to potężne narzędzie. Warto być tajemniczą, jeśli chcesz przyciągnąć i utrzymać czyjąś uwagę. Wykorzystuj to, kiedy chcesz kogoś zachęcić do wysiłku umysłowego lub wtedy, kiedy nie chcesz pokazywać wszystkich swoich kart.
Amerykański grafik Chip Kidd w swojej książce o designie pt. „Oceń to” pisze:
„Tajemnica to zagadka, która domaga się rozwiązania; to szyfr, który chcesz złamać; złudzenie, które może okazać się prawdą; to sen, który chcesz sobie przypomnieć, zanim odpłynie."
Bycie tajemniczym z definicji jest o wiele mniej oczywiste niż bycie klarownym. Sztuką jest zachować równowagę między tymi aspektami nie tracąc spójności z samym sobą. Mimo to zawsze warto próbować.
Zapraszam do mojego świata kreacji. Biblia Marki to mój unikatowy produkt. Potrzebujesz pomocy? Zawsze możesz na mnie liczyć.