Dawka wiedzy w tym artykule:
7 aspektów, o które musisz zadbać, pisząc dla swojej marki
Copywriting marki osobistej – czego unikać?
Narzędzia pomocne w copywritingu
Copywriting marki osobistej – skąd mam wiedzieć, czy robię to dobrze?
Copywriting – czy na pewno wiesz, na czym polega?
Niektórzy myślą, że copywriting to pisanie tekstów na zamówienie. Nic bardziej mylnego!
Dlatego, żeby w ogóle zacząć mówić o copywritingu, wyjaśnijmy sobie dwa pojęcia. Po pierwsze, aby dobrze zrozumieć ten wpis. Po drugie, aby uniknąć ewentualnej wtopy, jeśli kiedyś będziesz szukać tekstów lub copywritera dla swojego biznesu.
Te pojęcia to copywriting i content writing.
Copywriter może pracować właściwie w każdej firmie, jednak najczęściej zatrudniany jest w agencjach reklamowych lub PR-owych. Ludzie wykonujący ten zawód pracują zazwyczaj na etacie, jednak coraz częściej są freelancerami i tworzą teksty dla wielu firm.
Copywriting to tworzenie tekstów, których celem jest sprzedaż lub inne perswazyjne działanie. Teksty są zakończone CTA (z ang. call to action), czyli wezwaniem do działania, np. kup szkolenie, przyjdź na webinar, przeczytaj inny artykuł.Teksty buduje się na podstawie sprawdzonych struktur, przez które prowadzony jest czytelnik. Copywriter tworzy m.in. treści na strony internetowe, pisze maile sprzedażowe lub treści reklam.
Content writing również może prowadzić do sprzedaży, ale nie to jest jego intencją. Takie treści tworzy się, aby budować zaangażowanie i więź ze społecznością. Są to m.in. artykuły blogowe, newslettery, teksty do postów na social media czy e-booki.
Jeśli szukasz kogoś, kto sprzeda słowami Twój produkt – szukasz copywritera. Jeśli w Twoim biznesie przydałby się ktoś, kto zaangażuje Twoją społeczność – szukasz content writera.
No dobrze, a może chcesz samodzielnie tworzyć teksty?
Jak powinien wyglądać dobry copywriting dla marki osobistej?
7 aspektów, o które musisz zadbać, pisząc teksty dla swojej społeczności
1. Pisz do człowieka, a nie do statystyk
Prowadząc markę osobistą, szczególnie taką o większych zasięgach, łatwo jest zapomnieć o realnych odbiorcach. Niestety brak znajomości potrzeb człowieka, który siedzi po drugiej stronie ekranu, jest najczęstszą przyczyną tego, że copywriting nie działa. Zanim zaczniesz tworzyć pierwszy tekst na stronę internetową, zadaj sobie kilka pytań:
- Jakie potrzeby ma moja społeczność?
- Jakie korzyści przynosi produkt / usługa?
- Co jest naprawdę istotne dla mojego odbiorcy?
- Kto nie powinien kupować mojego produktu/korzystać z moich usług?
Odpowiedzi przychodzą łatwo czy też wymuszają na tobie głębszą analizę? Kiedy sam będziesz widział, dlaczego to robisz, jaka jest tego użyteczność dla innych, wtedy możesz przystąpić do pisania pierwszych zdań. Ale to wciąż nie wszystko…
2. Pisz językiem korzyści
Wypisz na kartce, co klient może zyskać, przekazując Ci swoje pieniądze. Standardowo piszemy tak: „Stworzyłam kurs »Zbuduj silną markę w Internecie«. Kurs ma 25 modułów i karty pracy”.
Możesz też zrobić to inaczej:
„Stworzyłam kurs »Zbuduj silną markę w Internecie«. Kurs składa się aż z 25 modułów. Dzięki temu możesz być pewna, że poznasz gotowy proces od A do Z. Do każdego modułu przygotowałam karty pracy. To sprawi, że od razu wykorzystasz zdobytą wiedzę w praktyce”.
Odpowiedz szczerze. Od kogo kupisz kurs?
3. Zaangażuj się w to, co piszesz
Jak traktujesz swoich odbiorców? Jak żywe osoby, czy bliżej nieokreśloną grupę? Tworząc treści dla marki osobistej, zadbaj o to, aby każde zdanie było maksymalnie dopracowane.
„Done is better than perfect” to nie zawsze dobre podejście. Postaraj się wyczerpać temat i odpowiedzieć na wszystkie potencjalne wątpliwości Twoich odbiorców. Wskaż też miejsce, gdzie można zadać Ci dodatkowe pytanie. A jeśli się pojawią, odpisz jak najszybciej.
4. Nie zapominaj o autentyczności
Nie da się zbudować silnej marki osobistej bez autentyczności. Dlatego pisząc, unikaj utartych zwrotów, ogólników i nieścisłości. Zamiast tego:
- przekaż swoją historię
Pokaż, jak produkt, który sprzedajesz, pomógł Ci znaleźć się w miejscu, w którym teraz jesteś. - opowiedz o swojej porażce
W jaki sposób się po niej podniosłeś. Historia powinna być związana z produktem, który oferujesz. - podziel się swoimi emocjami, związanymi z pracą nad produktem
Niech odbiorcy wiedzą, że za produktem stoi prawdziwy człowiek.
5. Daj wartość, ale nie odkrywaj wszystkich kart
Copywriting powinien nieść za sobą wartość, jaką reprezentuje marka. Podczas budowania marki osobistej znajdź granicę pomiędzy bezinteresownym dzieleniem się, a działaniem na własną szkodę. Jeśli twoja marka bezpłatnie rozwiąże problemy odbiorców, ci nie zdecydują się na zakup Twoich produktów.
Zamiast tego skup się na tym, aby jak najlepiej pokazać część procesu. Jeśli twój odbiorca poczuje, że to, co robisz, ma wartość, chętnie wróci po więcej.
Przykład? Uczysz grafiki – pokaż, jak profesjonalnie zmienić tło.
6. Zwracaj się bezpośrednio do czytelnika
Każdy tekst czy artykuł zyskuje punkty, gdy stosujesz bezpośredni zwrot do czytelnika. W ten sposób nawiązujesz z odbiorcą dialog, w który on może się zaangażować.
Pisz w drugiej osobie. Taki prosty zabieg stwarza wrażenie większej personalizacji tekstu.
Buduje to większe zaufanie i relacje. Jedna sztuczka, wiele korzyści.
7. Pisz unikalne treści
Czy wiesz, dlaczego unikalne teksty są tak bardzo istotne? Istnieją dwie główne przyczyny:
Wizerunek twojej marki
Jeżeli klient trafi w sieci na dwa identyczne teksty lub bardzo podobne artykuły, nie będzie wiedział, kto rzeczywiście jest ich twórcą.
Jeżeli budujesz wizerunek eksperta w branży, może Ci to zaszkodzić. To znaczy obniżyć wiarygodność i zaufanie ostatecznego klienta.
SEO
Teksty blogowe pozycjonują twoją stronę www. Duplikowanie treści wpływa negatywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce. Google karze strony, na których treść pojawiła się później, wykluczając w wyszukiwaniu. Roboty Google promują i doceniają unikalne i oryginalne treści. Warto o to zadbać.
Copywriting marki osobistej – czego unikać?
Błędy copywritera
Błędy językowe, interpunkcyjne, ortograficzne, czy merytoryczne… Każde z nich mogą już na wstępie pogrzebać potencjał marki osobistej. Nie każdy z nas miał szóstki z polskiego. Nie każdy z nas chce też zatrudniać copywritera.
Poniżej przekazuje w twoje ręce narzędzia, które pomagają sprawdzić każdy tekst pod kątem interpunkcji, ortografii i stylistyki.
Puste słowa
To tzw. słowne wydmuszki, które nie niosą za sobą żadnego przekazu. Tworzą za to ścianę tekstu, przez który trudno jest przebrnąć. Jeśli nie chcesz, aby Twój odbiorca zasnął przed stroną sprzedażową, unikaj jak ognia:
- przymiotników w stopniu najwyższym, które nic nie mówią o produkcie lub usłudze, np. najlepszy kurs, najwyższa jakość;
- sformułowań, które pozostawiają niedopowiedzenia,
np. pod pewnymi względami – czyli jakimi?; na swój sposób – czyli jaki?; - słów, które nie pełnią żadnej funkcji,
np. generalnie, praktycznie, absolutnie (chyba że stosujesz je świadomie i pełnią funkcję sprzedażową!).
Niezrozumiały przekaz
Branżowe słownictwo, górnolotnie brzmiące zdania, skomplikowane procesy… Zapomnij o nich! Internet potrzebuje ekspertów, ale tylko takich, którzy umieją w prosty sposób przedstawić nawet najbardziej złożone zagadnienia.
Albert Einstein powiedział kiedyś: „Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz”.
Skąd masz wiedzieć, czy tekst jest wystarczająco zrozumiały?
Przed publikacją daj go do przeczytania klientowi ze swojej grupy docelowej.
Jeśli go zrozumie – doskonale!
Jeśli nie – dowiesz się, w którym miejscu należy nanieść poprawki.
Narzędzia pomocne w copywritingu
Google Trends – tu sprawdzisz, o czym warto pisać
To kopalnia inspiracji na teksty blogowe. Jeżeli szukasz pomysłu na kolejny artykuł, nie wiesz, co w danym momencie interesuje klientów, Google Trends przychodzi zawsze z pomocą. To też niezbędne narzędzie dla copywriterów, którzy tworzą newsy, teksty “z ostatniej chwili” – mówiące o tym, co się ostatnio wydarzyło.
Google Trends pokazuje najpopularniejsze aktualnie wyszukiwania, które można uszeregować według tematyki, daty lub lokalizacji.
Google Search Console — SEO copywriting
Planer słów kluczowych od Google, o którym wie niemal każdy copywriter. To nieoceniona pomoc w SEO copywritingu i kopalnia inspiracji na teksty blogowe, ponieważ pozwala na sprawdzenie fraz korzystnych dla twojej marki.
Tutaj poznasz słowa kluczowe, po jakich ludzie mogą trafić na twoją stronę. Tu sprawdzisz, które adresy URL ściągają najwięcej ruchu i przez jakie słowa kluczowe.
Ortograf — bezbłędne pisanie
Ortograf.pl to jedno z moich ulubionych narzędzi, które wykorzystuję podczas pisania tekstów. Służy do korekty i redakcji treści. Jest bardzo intuicyjny, bezpłatny i w polskiej wersji językowej — trudno o łatwiejsze w użyciu narzędzie. Obsługuje również 28 innych języków — w tym angielski i niemiecki.
W polskiej wersji językowej tekst jest sprawdzany pod kątem ponad 1000 reguł ortograficznych i interpunkcyjnych.
Ortograf świetnie sprawdza się przy pisaniu tekstu, landing page czy artykuł. Możesz też szybko poprawić ewentualne literówki, stylistykę czy ortografię.
CopyScape – sprawdź, kto kopiuje twoje treści
W internecie ważne są unikalne treści, CopyScape pozwala sprawdzić, czy ktoś nie skopiował twoich tekstów i nie opublikował na swojej stronie.
Wystarczy wkleić link do swojego artykułu, a program zwraca wyniki stron, na których znajdują się te same fragmenty. CopyScape pomaga skutecznie wykrywać plagiaty twoich treści.
Semstorm — kopalnia narzędzi dla copywritera
Wszystko czego potrzebujesz w jednym miejscu. Nie zgadujesz tylko sprawdzasz, czego poszukują internauci i tworzysz treści specjalnie dla nich.
Narzędzie posiada ponad 20 krajów i języków do wyboru. Łatwo i szybko bada działania konkurencji. Pokazuje na bieżąco słowa kluczowe, na które Twoja strona jeszcze nie jest widoczna, a konkurenci są już na wysokich pozycjach. Od razu wiesz, jaki skutek przynoszą Twoje działania i czy na rynku nie pojawił się ktoś nowy.
Sprawdza jakość strony dzięki automatycznym audytom Google. Podpowiada konkretnie jak poprawić wydajność strony, dostępność, jakie najlepsze praktyki i poprawki SEO warto wdrożyć.
Sama korzystam z tego narzędzia. Tworzę treści w intuicyjnym edytorze, nie tracąc czasu na żmudne tworzenie kodu HTML. Publikuje tylko bezbłędne treści, a narzędzie zwraca uwagę na niebanalne błędy.
Copywriting marki osobistej – skąd masz wiedzieć, czy robisz to dobrze?
Jeśli zastosujesz się do powyższych zasad i skorzystasz z proponowanych narzędzi, możliwe, że Twoja marka osobista zyska drugie życie. Czas i doświadczanie zapewnią Ci spektakularne efekty. Pamiętaj o tym, że copywriting to tylko jeden z etapów budowania silnej marki osobistej.