Kilka słów o wartościach
Aby w pełni zrozumieć proces budowania marki należy bliżej przyjrzeć się wartościom. Czym właściwie są? Ciężko jednoznacznie zdefiniować to pojęcie. W marketingu, wartości można rozumieć w różnych kontekstach. Agata Mardosz-Grabowska opisuje to zjawisko w opracowaniu „Rola wartości w funkcjonowaniu społeczności marek. Studium przypadku marki Ikea i społeczności Ikeahackers”.
Pierwsze skojarzenie, jakie sugeruje jest związane z pozytywnym wydźwiękiem tego słowa. Mówienie o czymś, że ma wartość, kojarzy się pozytywnie. Nic zatem dziwnego, że tożsamość marki eksponuje wartości. Często to właśnie wartości wysuwają się na pierwszy plan i budują w świadomości odbiorcy określone skojarzenia. Dopiero po nieświadomym przeanalizowaniu wartości, odbiorca kształtuje opinię o marce i utożsamia się z nią.
Zobacz również: Jak zdobyć ulotną uwagę każdego odbiorcy?
Drugim wspomnianym pojęciem jest brand equity, który jest rozumiany jako kapitał marki – zarówno materialny, jak i niematerialny. Ostatnim kontekstem jest ujęcie wartości dostarczanej swoim odbiorcom. To kluczowy wyróżnik, decydujący o podążaniu za konkretną marką. Marka sprzedaje. Sprzedaż następuję poprzez mechanizmy marketingowe. Marketing to sprzedaż tego czego chce klient. A klient potrzebuje wolności, niezależności, przyjemności…
Marka osobista jako manifestacja wartości
Wartości są bazą w procesie budowania marki. Profesor Jacek Kall nazywa wartości emanacją tożsamości marki. Marka osobista to my sami! Każdy kto chce zbudować markę osobistą lub jest w trakcie tego procesu powinien przede wszystkim przystąpić do analizy swojej osobowości. Polecam testy: https://www.16personalities.com/pl
Zbadanie własnej tożsamości pozwoli wyodrębnić Ci Twoją indywidualność. Cechy, które Cię wyróżniają są wspaniałą inspiracją do nadania kierunku Twojej marce osobistej. W tym miejscu zadaj sobie pytania:
- Co kształtuje Twoją osobowość?
- Co ma wpływ na Twoje działania?
- W jakim kierunku chcesz podążać?
- Co jest dla Ciebie ważne w życiu i dlaczego?
Odpowiedz na te pytania, a następnie wyobraź sobie morze i górę lodową. Jej zanurzona część to Twoja osobowość wraz ze wszystkimi aspektami: tożsamością, umiejętnościami, poglądami i wartościami. Tego ludzie nie zobaczą na pierwszy rzut oka. To nie zmienia jednak faktu, że tu wszystko się zaczyna, kiełkuje w nas…, aby w końcu ujrzeć światło dzienne.
To porównanie w idealnym stopniu obrazuje, w jaki sposób przebiega proces kreowania marki osobistej. Identyfikacja wartości, które są dla nas ważne to pierwszy krok. Kolejnym jest ich zakomunikowanie naszym odbiorcom. Marka osobista to spójny wizerunek, w którym jedna rzecz jest następstwem drugiej.
Komunikacja wartości dla odbiorcy
Komunikacja sprawia, że przekazanie wartości odbiorcom jest możliwe. Bez niej pozostalibyśmy niezauważeni, zupełnie jak zanurzona część góry lodowej. Dzięki niej możesz wspiąć się na jej wierzchołek. Oznacza to płynne wejście w interakcję z odbiorcą. Widoczny wierzchołek góry lodowej to wszystko to, co widzą inni. Na tej podstawie Twój odbiorca formułuje własne wnioski.
Kiedy jesteś na morzu i dostrzegasz górę lodową, widzisz tylko jej wierzchołek, nie próbując nawet analizować wyglądu zanurzonej części. Komunikacja to pomost pomiędzy marką a odbiorcą. A łącznikiem jest narracja poprzez wartości. Spójne wartości wzbudzają zaufanie. Jeśli nasz odbiorca nie utożsamia się z nimi lub są one sprzeczne z jego wartościami, to nie przekonamy go do siebie.
Ta wiedza pozwala sformułować 2 wnioski:
- Wartości posiada każdy, tylko często ich jeszcze nie zdefiniowaliśmy.
- Bez wartości nie ma komunikacji.
Wizja marki zgodna z wartościami
Wartość to pojęcie wieloznaczne, kojarzące się zawsze pozytywnie. Obiektywną ocenę może jednak zaburzyć nieznajomość kontekstu, czyli zależności pomiędzy marką a odbiorcą. Marka nie funkcjonuje w próżni, dlatego przy badaniu jej atrakcyjności pojawia się wiele, ale… Jednym z nich jest nieumiejętność wpisania się marki w trendy gospodarcze, ale też społeczne. Jeśli marka zaprzecza trendom powszechnie uznawanym i promowanym to jej wartość spada.
Od lat wszechobecna jest np. moda na bycie ekologicznym. Marki produktowe chętnie wykorzystują ten trend. Natomiast Ty jako marka osobista powinieneś postawić na oryginalność! Twoje działania będą inne, ale musisz zadbać o spójność. Wiem, że łatwo się o tym mówi, natomiast trudniej wdraża.
Zobacz również: Identyfikacja w sieci – dlaczego jej potrzebujesz?
W tym miejscu mam Ci do przekazania 2 wiadomości. Zacznę od złej 🙂. Są to problemy, z jakimi boryka się prawie każdy przedsiębiorca. Chodzi o utrudniony proces spojrzenia na własne działania, ich analizę, nie mówiąc już o wdrożeniu! Teraz od razu Cię uspokoję, ponieważ mam również dobrą wiadomość. Znam przyczyny tego problemu. A co najważniejsze wiem, jak go rozwiązać!
Przedsiębiorca, który jest emocjonalnie związany ze swoją marką nie jest w stanie spojrzeć na nią w sposób obiektywny. Przez to podejmuje kiepskie decyzje i działania. Oznacza to, brak możliwości skutecznego rozwoju. Konsultacje to doskonały sposób na omówienie Twojego problemu.
Porozmawiajmy!