Szukaj
Close this search box.

4 archetypy, które musi znać każda marka, aby więcej zarabiać

Znasz 12 popularnych archetypów przypisanych do marketingu? Zapewne tak. Ale nie wiesz o tym, że jest ich dużo więcej. Mają je ludzie, firmy, państwa. Decydują o naszym życiu, zachowaniu i wyborach. Podświadomie się nimi kierujemy. Chcesz je poznać, mieć nad nimi kontrolę i rozumieć mechanizmy ich działania?

Codzienny fizyczny świat, w którym żyjesz, jest archetypicznym teatrem. Mity i stare baśnie obfitują w nieustanne historie walki o władzę i konflikty osobiste. Dzisiaj nadal obserwujemy ścieranie się rywalizujących ze sobą leaderów, od których aż się roi w pomieszczeniach biurowych.

Jeżeli myślisz o swoim biznesie, interpersonalnych układach jedynie w kategoriach konkurencji i skonfliktowanych ze sobą ludzi, nie dojrzysz duchowego sensu tych codziennych relacji. Archetypy to klucz do Twojego sukcesu lub porażki. Chcesz być marką? Dobra marka to spełniona obietnica.

Każdy pomysł, który chcemy wdrożyć w życie, stawiamy na fundamentach naszych przekonań. Przekonania, jakie posiadamy kształtują się w nas do 7 roku życia. Potem jest już tylko gorzej. Nie pamiętamy tego okresu dlatego, że mamy wówczas wykształcony tylko mózg gadzi.

Funkcjonujemy na poziomie podstawowych potrzeb, instynktu i emocji. Pamiętamy za to okres późniejszy, początkowo wyrywkowo, następnie coraz bardziej szczegółowo, gdyż wykształca się w nas kora nowa, odpowiedzialna za fakty, informacje, wszystko to, co logiczne i racjonalne.

Marki różnią się czymś nieuchwytnym, trudnym przez odbiorcą do zdefiniowania. Możesz to określić jako „charakter” marki. Przy wyborze produktu lub usługi biorą udział dwie części naszego mózgu, te opisane powyżej. Emocjonalna i racjonalna. Mózg gadzi i kora nowa. Serce i rozum. Zawsze wygrywa ta emocjonalna, wynikająca z podświadomości. Ale jest jeszcze coś…

Kiedy chcesz wpłynąć na decyzje drugiego człowieka, możesz wejść w proces nazywany przez Vishena Lakhiani „inżynieria świadomości”. Zwraca on uwagę na dwie rzeczy: (1) modele rzeczywistości – czyli przekonania oraz (2) systemy życia, zestaw procedur umożliwiających wykonanie jakiegoś zadania, poprzez zmianę nawyków, budowanie rutyny wykonywania jakiś działań, zmianę kolejności wykonywania czynności.

Kiedy wyobrazisz sobie człowieka jako komputer, to przekonania są częściami, podzespołami tego komputera. System życia to oprogramowanie. Jak chcesz zmienić nastawienie w życiu swoim lub odbiorcy, przyśpieszasz pracę komputera. Masz dwie możliwości. Wymieniasz podzespoły (porzucasz hamujące przekonania i przyjmujesz nowe) albo wykonujesz aktualizację oprogramowania, przyjmując zoptymalizowane schematy działań.

To właśnie dlatego Archetypy są narzędziem perswazji. Wpływasz na ludzi. Ale aby to zrobić, musisz zacząć przemianę od siebie. Wiedza i doświadczenie są kluczem do rozwoju.

6 najważniejszych emocji Twoich klientów

Paul Ekman – psycholog z setki najbardziej wpływowych ludzi na świecie, wyróżnił sześć (jest ich dużo więcej) podstawowych emocji, które wpływają na nasze instynktowne zachowania:

  • radość
  • smutek
  • strach
  • obrzydzenie
  • gniew
  • zaskoczenie

Emocje czujemy w ciele, ale dla człowieka nas obserwującego widoczne są najbardziej na naszej twarzy. Emocji nie jesteśmy w stanie świadomie kontrolować i są niezależne od miejsca zamieszkania, płci, koloru skóry czy wykształcenia. Ponadto, w 90% zapamiętujemy wydarzenia inaczej niż miały faktycznie miejsce. Emocje, które nam w tym towarzyszą, zapisują się w ciele i odpalają „triggerując” w najmniej spodziewanym momencie.

Zapisywane przez życie emocje mają wpływ na decyzje, które podejmujemy, czyli:

-> Wpływają na funkcjonowanie firmy, jak też życie prywatne
-> Determinują decyzje zakupowe

Dlatego też ładunek emocjonalny (pozytywny lub negatywny) podstawowych Archetypów, mają ogromny wpływa na to, czy odniesiesz sukces czy porażkę.

Mechanizm podejmowania decyzji jest zawsze taki sam. Opisał to szczegółowo John Dewey w 1910 roku.

  • uświadomienie problemu / potrzeby
  • szukanie rozwiązania / informacji
  • ocena rozwiązania – analiza zysków i strat
  • podjęcie decyzji – wybór jednej z opcji
  • zachowanie po podjęciu decyzji

Archetypy towarzyszą nam od urodzenia, tylko nie zdajemy sobie sprawy z tego narzędzia. Są bliskimi towarzyszami intuicji. Prowadzą przez życie, dając lekcje i pomagają podejmować decyzje. Poznanie ich atrybutów i mechanizmów działania, zmienia życie na zawsze. 

Archetypy uświadamiają bardzo delikatną konstrukcję psychiczną każdego z nas. Pokazują lęki i mechanizmy bycia ofiarą. Pozwalają zrozumieć, w jaki sposób sabotujemy swoje twórcze możliwości lub rezygnujemy z marzeń. Kiedy je dokładnie poznasz, staną się Twoimi sprzymierzeńcami w spełnianiu pragnień. Ochronią Twoją uczciwość, nie pozwalając Ci jej zaprzedać. Uczynią samowystarczalnym, widząc sposobności tam, gdzie inni widzą wymówki.

Jesteś gotowa na poznanie bazowych Archetypów?

Nie jest ważne, czy chcesz dokonać zmian w życiu prywatnym, czy zawodowym. Archetypy wyznaczą kierunek działania, pomagają odkryć sens życia i prawdziwą misję. Odpowiadają na pytanie: dlaczego robisz to, co robisz?

Przeczytaj również: Misja – zaproszenie do wspólnego marzenia

Już w mitach i podaniach ludowych wszystkich kultur świata, widzimy archetypiczne wzorce wywierające wpływ na nasze racje. Archetypy są silnie oddziałującymi schematami, których poznanie jest drogą do sukcesu. Dokładnie rozpoznane, spersonalizowane, wyciągają na powierzchnię daną część psychiki i pozwalają świadomie nią zarządzać. Stają się naszymi codziennymi towarzyszami.

Przeczytaj również: Archetyp – Odkrywca

Jak wszystko w życiu, również Archetypy mają naturę dualistyczną. Jasną i ciemną stronę. Blaski i cienie. Wyzwania i chwile „aha’. Od Ciebie zależy, czy patrzysz na świat sercem czy chciwością i czy dostrzegasz swoim umysłem symbolikę zachodzących zjawisk. Znajomość Archetypów pozwala dokonywać mądrych wyborów i brać odpowiedzialność, co wpływa na nasze myśli i postawy.

"Dajcie ludziom archetypy, a wszyscy co do jednego rzucą się naprzód"

Przytoczony powyżej Carl Gustaw Jung, twórca archetypów, używał ich jak puzzli, z których powstaje osobowość. Stworzył ponad 100 archetypów i cały czas powstają nowe. Archetypy posiadają osoby, firmy i państwa. To kierunkowskaz, którego poznanie wprowadza człowieka w świat radości. Szukamy swojego miejsca na ziemi, w biznesie, w relacji. Czujemy dysonans, ponieważ chcemy być równocześnie i niezależni i przynależeć do jakiejś grupy społecznej.

Archetypy to wzorce zachowań oraz podświadomych upodobań ludzkich. Wyrażają najczęstsze ludzkie potrzeby, instynkty i możliwości. Są silnie oddziałującymi schematami, całkowicie spersonalizowanymi towarzyszami życia codziennego. Ukazują elementy, które motywują nas do zakupu odpowiedniej marki samochodu czy wyboru lokalizacji do zamieszkania.

Wybór strony bazowego Archetypu to rytuał. Analizując Archetypy, zadajemy sobie dwa pytania:
Co robię ZAWSZE? 
Czego NIGDY nie robię?
Kiedy stajemy na drodze rozwoju, puzzle zaczynają układać się same.

Zanim staniemy się silni emocjonalnie i duchowo, wykorzystujemy naszą siłę wewnętrzną w świecie materialnym intuicyjnie. Borykamy się z problemami moralnymi oraz ponosimy ich przykre konsekwencje. Rozwijamy się w ten sposób, dając początek naszej duchowej dojrzałości.

Każdy pomysł, który wdrażamy w życie jest wypadkową potrzeb wynikających z zaspokojenia czterech bazowych Archetypów. Niezależnie czy jest to stworzenie rodziny, założenie firmy, uruchomienie projektu czy też budowa społeczności, każdy z nas ma je aktywne.

Archetypy to energetyczni przewodnicy, prowadzący nas przez proces realizacji każdego celu. Od naszych przekonań zależy, gdzie idziemy, gdzie utkniemy i czy przetrwamy. Filarem są zawsze 4 archetypy, które pełnią funkcję przetrwania.

4 nowe archetypy, które Cię zaskoczą

Ofiara, Dziecko, Prostytutka i Sabotażysta.

Te bazowe Archetypy symbolizują największe wyzwania życiowe i sposób, w jaki zamierzamy przetrwać. Pokazują strategię, lęki i wyzwania. Ukazują wrażliwość i determinację. Te cztery archetypy są bliskimi towarzyszami naszej intuicji oraz sprzymierzeńcami w spełnianiu pragnień i wykorzystywaniu szans.

Każdy z wymienionych Archetypów posiada jasną i ciemną stronę. Tylko od nas zależy, którą z nich wybieramy jako bazę do działań. Wpływają na nasz stosunek do ludzi (autorytetów), świata materialnego oraz na sposób podejmowania decyzji. Ciemna strona Archetypu pokazuje braki, błędy, powody problemów oraz negatywne aspekty naszej osobowości.

Kiedy wymienione wyżej, bazowe archetypy funkcjonują w jasnej stronie, nasze działania są wzmacniające, życie stabilne, szczęśliwe i bez wysiłku. Kluczowe 4 archetypy są jak cztery nogi stołu. Odzwierciedlają kontakt z rzeczywistością pod naszymi stopami.

OFIARA

Dziecko – pierwszy stan świadomości

Ten archetyp należy do wzorców najsilniej oddziałujących na naszą psychikę, ponieważ przychodzimy z nim na świat. To nasz pierwszy stan świadomości. Zachowania i motywy występujące u dorosłych, należy przypisać wpływom z dzieciństwa. To jakim jesteś partnerem, rodzicem, pracownikiem czy liderem w firmie, zależy od tego właśnie okresu.

Władczość, nieuczciwość, manipulacja, kłamstwa, kontrola, czy psychopatyczne, sadystyczne, narcystyczne zachowania to efekt życia dziecka w smutnym, pełnym upokorzeń i lekceważenia dzieciństwie. Każdy z nas miał inne dzieciństwo, dlatego też dziecko, które nosimy w sobie może być Dzieckiem Skrzywdzonym, Dzieckiem Sierotą, Dzieckiem Zależnym, ale też Dzieckiem Magicznym, Dzieckiem Boskim czy Dzieckiem Niewinnym.

Archetyp ten determinuje postrzeganie świata, bezpieczeństwa, troski, lojalności i przynależności do rodziny. Emocje i zachowania, ulegają pobudzeniu w reakcji na rozmaite sytuacje, w których się znajdujemy. Istotą wszystkich tych archetypów Dziecka jest zależność i świadomość: kiedy brać odpowiedzialność, kiedy zachowywać zdrową zależność, kiedy przeciwstawiać się grupie, a kiedy angażować się w życie społeczne. Te wszystkie aspekty przenosimy do codzienności naszych rodzin czy firm.

Magicznym Dzieckiem był George Trevelyan – twórca ruchu New Age w Anglii, który nigdy nie wymagał, aby inni cenili to, co nazywał swoim światem.

Na bazie Dziecka budujemy swoją przyszłość, rodzinę lub firmę. Każde Dziecko może nauczyć się radzić sobie z codziennością, ale zanim to nastąpi przeanalizujmy etapy naszego rozwoju duchowego i fizycznego:

  • od momentu narodzin do lat siedmiu, gdy zaczynamy coś rozumieć – jesteśmy całkowicie zależni od innych, stopniowo zaczynamy uczyć się troszczyć o siebie, swoje ciało i swoją własność, zaczynamy dostrzegać, na czym polega odpowiedzialność nie tylko za własne mienie, ale także za nasze czyny,
  • od lat siedmiu do trzynastu nadal rozwijamy się emocjonalnie, w miarę jak stają przed nami poważniejsze zagadnienia związane z moralnością, lojalnością i regułami panującymi w związkach międzyludzkich,
  • do wkroczenia w dorosłość w wieku trzynastu lat; stajemy się świadomi siebie, swojej tożsamości i koncentrujemy się na sobie, zdajemy sobie sprawę z siły własnego umysłu, dążeń swojego serca i namiętności ciała,
  • do oficjalnego osiągnięcia dorosłości w wieku dwudziestu jeden lat odkrywasz w sobie wrażliwość, własne zalety i talenty. Podejmujesz zasadnicze decyzje życiowe i chociaż niewątpliwie wiele razy sama zmieniasz plany lub zmuszą cię do tego okoliczności, to nawiązujesz prawdziwy kontakt ze światem fizycznej odpowiedzialności, innej niż odpowiedzialność zbiorowa.
  • gdy masz dwadzieścia jeden lat, budzi się w Tobie siła ducha, zaczynasz dostrzegać coś więcej niż fizyczny aspekt życia i starasz się znaleźć symboliczne znaczenie w swoich działaniach – w aktywności politycznej i społecznym idealizmie, w miłości i zgłębianiu swej duchowości,
  • mniej więcej w wieku dwudziestu ośmiu lat w sposób naturalny przechodzisz do następnego etapu życia – jako człowiek całkowicie dorosły, wewnętrznie uporządkowany i odpowiedzialny.


Proces, który właśnie czytasz, przedstawia modelowe, idealne dorastanie. Jednak nasze życie tak nie wygląda. Ze względu na trudne wyzwania codziennego życia dojrzewanie duchowe przebiega u większości osób jako wyzwania i ograniczenia.

Kiedy te etapy nie realizują się w taki właśnie sposób, niełatwo jest ludziom dorosłym (czasem jest to wręcz niemożliwe) brać za siebie odpowiedzialność w świecie fizycznym i tworzyć udane związki czy stabilne firmy.

Bardzo szybko wewnętrzne Dziecko ujawnia aspekty Dziecka Skrzywdzonego lub Sieroty i pokazuje, że kiedyś nie otoczono Cię troskliwą opieką konieczną, byś stała się uczciwa, empatyczna, odpowiedzialna, skuteczna czy niezależna.

Pierwsze lata dorosłości spędzasz na próbach uzdrowienia siebie i rekompensowania poniesionych strat krzywdząc i wykorzystując ludzi. Tak niestety wygląda w większości polska przedsiębiorczość!

Świadoma konfrontacja z tkwiącym w Tobie archetypem Dziecka sprawia, że kształtuje się Twój nowy stosunek do życia. Zaczynasz budować siebie od początku. Bez względu na to, który aspekt Dziecka jest Ci najbliższy, umożliwia on dostęp do ukrytych źródeł związanych z twórczym myśleniem. W tym właśnie tkwi istota Dziecka Niewinnego – poczucie, że wszystko jest możliwe.

Świadomość tego, jakie masz w sobie Dziecko pomaga się uzdrowić, naprawić i położyć kres wewnętrznie sterowanej przemocy, jaką stosuje Dziecko Skrzywdzone. Jeśli psychikę opanowało Dziecko Skrzywdzone, lekceważone, porzucone lub Sierota, po pracy wewnętrznej z terapeutą, możesz stworzyć nowy związek lub twórcze przedsięwzięcie, które pozwoli cieszyć się własnym, szczęśliwym życiem. Zapytaj swoje wewnętrzne Dziecko, czego potrzebuje, aby się uzdrowić lub poczuć zadbane i otoczone miłością.

Dziecko często zachęca do tego, aby przedrzeć się na zewnątrz przez restrykcyjne granice lub wyruszyć w pełną przygód wędrówkę bez obciążeń cechujących umysł człowieka dorosłego. Wykorzystaj te inspiracje jako sposoby nawiązania kontaktu ze swoim wewnętrznym Dzieckiem.

Ale nie przywiązuj się zbytnio do zapamiętanych krzywd; nie folguj Dziecku za bardzo, żeby nie stało się ukrytym w Tobie bachorem. Zapewnij mu wsparcie potrzebne do rozwoju. Miłość i wdzięczność, że przetrwałaś to wszystko i jesteś świadomym człowiekiem, aby naprawić błędy i cieszyć się życiem.

Ofiara – strażnik dobrej samooceny

Powszechnie występuje lęk przed tym, aby stać się Ofiarą. Archetyp ten przejawia się, gdy nie otrzymujesz tego, czego chcesz. Zostajesz źle potraktowana przez rodzica, towarzysza zabaw, rodzeństwo lub nauczyciela; gdy oskarżają Cię lub karzą za coś, czego nie zrobiłeś. Dusisz w sobie wściekłość na taką niesprawiedliwość, jeśli sprawca jest starszy lub silniejszy.

Z czasem odnajdujesz perwersyjną przyjemność w tym, że jesteś Ofiarą. Boisz się stawić opór, uciekasz albo znajdujesz przyjemność, jak okazują Ci współczucie. Podstawowy dylemat moralny Ofiary polega na tym, czy warto zrezygnować z własnego poczucia siły, aby uniknąć odpowiedzialności za swoją niezależność.

Większość ludzi określa bycie Ofiarą jako swój najsłabszy punkt. Uczono nas, aby nie walczyć, lecz unikać konfliktów. Unikanie konfliktów to rozsądna metoda, ale tylko wtedy, gdy wiesz, że będziesz umiała bronić swego, jeśli zajdzie potrzeba. W przeciwnym razie ratujesz się ucieczką, a to oznacza przegraną.

Nie potrafimy upomnieć się o resztę w sklepie czy restauracji, odmówić ciągłego zastępowania kolegi w pracy, zostawać po godzinach, przeciwstawić się plotkom. Nie potrafimy powiedzieć NIE. Nie umiemy reagować szczerze i nie potrafimy sprostać konsekwencjom własnej szczerości.

Archetyp Ofiary jest strażnikiem prywatnych granic. Jest jak mury więzienia, które sami sobie budujemy. To zadziwiające, jak zmienia się świat, gdy poczujesz, że potrafisz się o siebie zatroszczyć i powiedzieć NIE. Lekcje związane z archetypem Ofiary wymagają, byś ocenił swój stosunek do siły, zwłaszcza w relacjach z ludźmi, kiedy to pojawiają się problemy z kontrolą i potrzeba wznoszenia granic prywatności.

Głównym celem archetypu Ofiary jest rozwinięcie poczucia własnej wartości i budowa siły wewnętrznej. Kiedy znajdujesz się w sytuacji zagrożenia lub podejrzewasz, że brak Ci odpowiednich zdolności społecznych, zawodowych lub wewnętrznych, obserwuj, jak reagujesz fizycznie, emocjonalnie i psychicznie.

Zdefiniuj swój problem. Staw czoło strachowi i lękowi, który należy pokonać. Nazwij zdolności / kompetencje, jakie chcesz uzyskać, aby stać się silniejszy i bardziej pewny siebie.

Korzystaj z pomocy innych ludzi: mentorów, terapeutów, przyjaciół. Ich główną rolą jest pomóc Ci rozwijać swoje kompetencje, dobre mniemanie o sobie poprzez uczciwość, spójność wewnętrzną, odwagę, wytrwałość i szacunek do siebie. Te osoby są po to, aby dodawać Ci siły i obudzić świadomość zmiany.

Prostytutka – strażnik wiary

Prostytuowanie się jest na ogół kojarzone ze sprzedawaniem za pieniądze własnego ciała, ale jest to najmniej istotny element archetypu Prostytutki. Funkcjonuje najskuteczniej w sposób subtelny i w zwykłych codziennych okolicznościach każdego z nas. Najwyraźniej daje o sobie znać, gdy zagrożone jest nasze przetrwanie w świecie biznesu czy relacji.

Uzmysławia nam, do jakiego stopnia gotowi jesteśmy się sprzedać – swoją moralność, uczciwość, intelekt, słowo, ciało i duszę – by zapewnić bezpieczeństwo fizyczne czy emocjonalne. Sprawdza na co dzień siłę naszej wiary. Archetyp uaktywnia się silniej wtedy, kiedy chcemy zrobić coś nieetycznego, czy też nielegalnego „dla dobra firmy” lub naszego osobistego.

Na swojej drodze rozwoju duchowego możemy spotykać kogoś, kto chce kupić choć część naszej duszy, osłabić nas, a sam się umocnić. Cień cechujący ten Archetyp, to pragnienie znajdowania w życiu dróg na skróty, do umocnienia swojej pozycji.

Gdy masz silny ten Archetyp, będzie Cię do takiego życia przyciągać. Znasz grę w „kto ma lepsze znajomości, samochód, firmę”?

Traktuj Prostytutkę jako sprzymierzeńca, który ostrzega Cię za każdym razem, gdy rozważasz możliwość przeniesienia wiary w swoje dobro i uczciwość, na wiarę w świat nieuczciwy i materialny.

Zawsze, gdy przeżywasz kryzys wiary, staraj się wsłuchać w swoje myśli i obawy. Nazwij dokładnie, czego się boisz, zwróć uwagę na lęki, które skłaniają cię, byś się sobie sprzeniewierzyła.

Prostytutka pojawia się wtedy, gdy zaczynasz uważać, że mógłabyś być „Panem swego życia”, gdybyś miała pieniądze pozwalające Ci rządzić światem i kupować cząstkę każdego żyjącego w nim człowieka.

Prostytutka dochodzi do głosu wówczas, gdy trwasz w związku, który nie jest dla Ciebie dobry, ale nie chcesz żyć samotnie. Gdy ktoś Cię prosi, byś zrobiła coś nieetycznego lub nielegalnego „dla dobra firmy”.

Ludzie, których zadaniem jest obudzić w Tobie Prostytutkę, symbolizują najbardziej bolesne związki, nieudane biznesy czy traumatyczne porażki życiowe. Ponieważ interakcje oparte na archetypie Prostytutki konfrontują nas z obawą o nasze przetrwanie, są często przerażające lub upokarzające.

Ciemna strona tego archetypu zmusza do mówienia rzeczy sprzecznych z nami, dodając nam punktów w świecie zewnętrznym, nawet, jeżeli sami nie wierzymy w ani jedno wypowiadane słowo.

Archetyp ten posiadają osoby i firmy. Nieuczciwa konkurencja, znasz to? Posiadają go również kobiety i mężczyźni, żyjący w nieudanych związkach, tkwiący latami w marnej pracy.

Ludzie, którzy nie potrafią zerwać z toksycznym środowiskiem, wiecznie czekając na właściwy moment, by dokonać wielkiego przełomu i pójść za swoimi marzeniami, mają silny ten Archetyp.

Kiedy uciekamy od tego, co kosztuje nas zbyt dużo: pieniędzy, energii, godności lub czasu, pojawiają się możliwości trwałej przemiany i sukcesu. Poznanie jasnej strony Archetypu pozwala nam z uśmiechem na ustach mówić, zarówno słowa TAK, jak i NIE.

Sabotażysta – strażnik wyboru

Archetyp daje o sobie znać, gdy powstaje w Tobie zamęt. Sabotuje dążenie do szczęścia i sukcesów, jeśli nie jesteś świadomy wzorców myślenia i zachowania, wynikających z przekonań. Sprawia, że odrzucasz pojawiające się możliwości. Sabotażysta to lustro, które odzwierciedla strach przed wzięciem odpowiedzialności za samego siebie, rodzinę, pracowników czy firmę.

Najściślej ze wszystkich Archetypów wiąże się ze zdolnością przetrwania w świecie fizycznym. Obawa, że nie zostaną zaspokojone podstawowe potrzeby życiowe – od pożywienia i dachu nad głową do miejsca w społeczności prywatnie czy biznesowo – często daje temu archetypowi władzę nad Tobą.

Możesz tłumić zapędy Sabotażysty, dzięki aktom odwagi i czynom zgodnym z głosem intuicji. Zamiast podziękować komuś za komplement, zwykle go odpieramy. Często też pomniejszamy swoje talenty. Mamy wspaniałego partnera, kiedy jednak mówi, że kocha, że jesteś cudem, odpowiadasz, że jest stuknięty.

Głównym problemem Sabotażysty jest lęk przed wprowadzaniem zmian. Gdzieś w głębi duszy wiesz, że posiadasz siłę i władzę, a jednak boisz się to wykorzystać. Decyzja, aby posłuchać głosu wewnętrznego, należy oczywiście do kategorii tych, które mogą przewartościować znany nam świat, a nie zawsze jesteśmy gotowi to udźwignąć. A może warto?

Archetypy w komunikacji marki

Poznając bliżej archetypy przetrwania, posiadasz bazę wiedzy do działania oraz podpowiedź, jak nie zginąć w świecie chaosu, dezorganizacji, oszustw, wykorzystywania i przemocy.

Archetypy bezbłędnie opisują i definiują funkcję marki w zaspokajaniu najistotniejszych, a jednocześnie uniwersalnych ludzkich potrzeb. Jednym z elementów budowania przyszłości jest język marki. Innym językiem mówi Czarodziej, a innym Błazen. Używają innych słów, środków wyrazu i karmią nas innym obrazem.

Mimo że nasze wzorce archetypiczne są ze swej natury neutralne, mają zarówno aspekt światła, jak i cienia. Samo słowo „cień” kojarzy się z mroczną, tajemniczą, może złowrogą postacią, snującą się gdzieś w tle naszej osobowości.

Nieświadomie jesteśmy gotowi skrzywdzić kogoś lub nas samych. Jednak ten mroczny aspekt Archetypu o wiele trafniej można ująć jako symbol tej części naszej istoty, którą nasza świadomość rozumie najmniej. To, czy nasz cień staje się naszym przyjacielem, czy wrogiem, zależy od wiedzy o nas samych. Postaw na rozwój i transformacje!

Cień nie zawsze musi być naszym przeciwnikiem. Jest dokładnie taki jak każdy człowiek, z którym musimy stale przebywać, czasem mu ulegając, czasem opierając się, czasem okazując miłość – zależnie od sytuacji. Cień bywa przykry tylko wtedy, gdy zostaje zignorowany, źle zrozumiany lub świadomie wykorzystany do krzywdzenia innych ludzi.

Archetypy pokazują nasze przeznaczenie, pasje, zainteresowania, misje, podkreślając indywidualny charakter i osobowość. Ukazują istotny związek, między nieświadomymi motywacjami, a przeżywanymi emocjami.

Wyznaczają kierunek komunikacji marki oraz pomagają strategicznie nią zarządzać. Nadają marce tożsamość, wskazują użyteczność i podkreślają indywidualny charakter – tak powstają marki silne i nietuzinkowe.

Wyruszamy w  pasjonującą podróż

Kiedy zrozumiesz, że decyzje podejmuje nie tylko Twoja podświadomość, ale również wpływ mają archetypiczne energie, to Twoim postępowaniem nie będzie już kierować poczucie zagrożenia i pragnienie obrony. Przyswajając widzę o archetypach i ich ładunku emocjonalnym, pozostajesz świadoma zarówno swojego potencjału, jak i wpływu na świat codzienny.

Archetypy towarzyszą nam każdego dnia, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Pozwalają wpasować się lepiej w oczekiwania swoje i innych. To narzędzie, dzięki któremu zrozumiesz ludzkie motywacje.

Chcesz być marką? Dobra marka to spełniona obietnica. Zobacz tutaj jak wygląda profesjonalna Księga Archetypów, stworzona w ramach mojego autorskiego produktu Biblia Marki.

Wzbudziłam Twoją ciekawość? Czas poznać swój klucz do sukcesu. Chcesz wiedzieć o sobie więcej? Chętnie pomogę, Wybierz najlepsze dla siebie rozwiązanie.

Udostępnij