Archetyp - co to jest?
Pojęcie archetypu zostało spopularyzowane przez Carola Gustava Junga w pierwszej połowie XX w., jako wysoko rozwinięte elementy nieświadomości zbiorowej, pewne uniwersalne, archaiczne wzory i obrazy, które jako ludzkość rozpoznajemy w otaczającym nas świecie.
Archetypy są uniwersalnymi wzorami, istniejącymi w kulturze od zarania dziejów. Archetypy symbolizują tęsknotę za rajem i utopijnymi wizjami. Chronią nas od strachu przed poczuciem pustki i tkwieniem w więzieniu. We współczesnym marketingu wykorzystuje się typologie zawierające najczęściej 12 archetypów inspirowanych różnymi interpretacjami psychologii jungowskiej.
Archetypy pomagają w budowaniu wizerunku i przyciąganiu tych osób, które podzielają podobne wartości. Każda z nich ma swoje aspiracje, problemy, sposoby na wejście w relację z odbiorcami i zadbania o ich potrzeby.
Przeczytaj również: cztery bazowe archetypy
Odkrywca - podróżnik po świecie podświadomości
Odkrywca jest zawsze otwarty na przygody. Nie boi się też ekstremalnych wyzwań. Podróż dla marki w tym archetypie to nie tylko przemieszczanie się z miejsca na miejsce, ale może też być związane z odkrywaniem siebie i pokonywaniem własnych słabości.
Marka z archetypem Odkrywcy pomaga ludziom odkrywać świat, odkrywać siebie, być niezależnym. Zawsze spragniony mądrości i prawdy.
Inne określenia | explorer, poszukiwacz, indywidualista, pielgrzym, badacz, pionier, innowator, |
Motto | “Niebo jest limitem a ograniczenia są tylko w Twojej głowie” |
Motywacja | przygoda, doświadczenia, odkrywanie nieznanego, przezwyciężenie własnych słabości, emocje |
Pragnienie/ Cel | doświadczyć lepszego życia, spełniać się, zaznać spełnienia i doświadczyć wszystkiego |
Lęk | utknięcie w pułapce, uwięzienie, |
Obawa | nuda, powtarzalność, stagnacja, nadmierna ostrożność, uwięzienie, zniewolenie, brak możliwości odkrywania |
Strategia | podróże i poszukiwanie nowych wrażeń, |
Talent | ambitne myślenie, pozostanie w harmonii z samym sobą |
Marki posługujące się tym archetypem | Kamis, Virgin, Marlboro, Bounty, Jeep, Starbucks, Harley Davidson, Red Bull, North Face, Patagonia, GoPro, National Geographic |
Osobowości | Walter Mitty, Lara Croft z Tomb Rider, Kazimierz Nowak , Krzysztof Kolumb |
Kolor | zielony, niebieski |
Słowa kluczowe | wolność, przygoda, wyzwania, ambicja |
Branża | turystyka, edukacja, sport |
Telewizja | Jak zdobyto dziki zachód, Shane, Bonanza, Domek na prerii, Dziewczęta Harveya, Wagon Train, Siedem lat w Tybecie, Nowa Era, Grona gniewu, Ostrze brzytwy, Alicja już tu nie mieszka |
Religia / mit | Nana Ula – pionier, żeglarz, który ponad tysiąc lat temu zabrał załogę ponad 2500 mil z Tahiti na Hawaje, Bodhidharma – patriarcha buddyjski, który dał początek tradycji ZEN, Hagar – służąca Abrahama, przyczyniła się do założenia Izraela lub arabski, Arjuna – poszukiwacz sensu życia |
Archetyp Odkrywcy - poszukiwanie sensu życia
Odkrywca odnajduje wolność szukając samego siebie podczas odkrywania świata. Żądny przygód indywidualista. Wierny samemu sobie, ambitny, kochający przygodę. Odkrywa i bada nowe ziemie, czy są to terytoria zewnętrzne, czy wewnętrzne (zgłębianie praktyk duchowych lub metod uzdrawiania).
Stawia na poczucie wolności i niezależności. Odkrywcy czują ekscytację na myśl o zdobywaniu nowych doświadczeń, a to za sprawą ich ponadprzeciętnej żądzy przygód i chęci podejmowania się nowych wyzwań. Nieustannie przesuwają swoje granice możliwości coraz dalej. Osoby i marki identyfikujące się z tym archetypem chcą pokazać, że możliwe jest wytyczanie nowych ścieżek. Nawet tworzenie nowej mody, dział sztuki, muzyki, literatury lub projektów biznesowych.
Podstawowym czynnikiem jest innowacja – robienie i tworzenie czegoś, czego wcześniej nie było. Masz potrzebę wychodzenia na nowe, nieodkryte terytorium.
Archetyp zapewnia osobowość markom, które:
pomagają ludziom poczuć się wolnymi, nonkonformistami, pionierami
udostępniają produkty i usługi zamawiane poprzez katalog lub w internecie
zapewniają rozwiązania, które można zakupić i od razu używać / konsumować
pomagają ludziom wyrazić swoją indywidualność
wyróżniają klienta ponad zwykłego człowieka lub markę konformistyczną
posiadają kulturę odkrywców – ciągle tworzących ekscytujące produkty i doświadczenia
szukają rozwiązania zaprojektowanego tak, aby używać go na zewnątrz, w trudnych i niebezpiecznych warunkach (wytrzymałe na wszystko)
Odkrywca - indywidualista pragnący podążać swoimi ścieżkami
Odkrywca to indywidualista, pragnie podążać swoimi ścieżkami, iść pod prąd i zachęca do tego również innych. Ważna jest dla niego wolność, bycie w zgodzie ze sobą. Jego osoba przemierza drogi życiowe w harmonii ze światem, gdyż w nim szuka spokoju i odpowiedzi na pytanie go nurtujące.
Dla niego przestrzeń musi być duża i otwarta, dlatego też marki wybierające ten archetyp klienta za przewodni, w działaniach reklamowych, marketingowych reprezentują swoje produkty jako coś odkrywczego, co zapewnia odbiorcy nowe doznania.
Jego naturalnym środowiskiem są otwarte przestrzenie, las i góry. Idealnie pasuje do marek, które pozwalają poczuć się wolnym i wyrazić siebie. Jednym z kluczowych elementów opowieści jest olśnienie, którego doznaje bohater.
Marka-odkrywca sprzedaje nie produkt, nie metodę, ale filozofię, sposób myślenia. Z punktu widzenia perswazji bardzo często odkrywa przed klientem jego nową tożsamość.
Jesteś od dziś marką, jesteś właścicielem małego biznesu, stałeś się osobą kreatywną. Marka odwołuje się do tej tożsamości mówiąc, co należy zrobić:
- każda młoda marka powinna…
- pierwszym krokiem świeżo upieczonego właściciela firmy jest…
- wszyscy zdrowi ludzie zaczynają od…
Rola odkrywcy? Zmiana perspektywy.
Powołuje się na filozofię „nie martw się przeszłością, żyj chwilą tu i teraz”. Nie przejmuje się tym, co już było. Uczy innych nowego spojrzenia na rzeczywistość, Odkrywca sam najpierw musi to spojrzenie odnaleźć. I to jest jego „napęd” jako samodzielnej postaci.
Pragnie żyć pełnią życia, doświadczyć jak najwięcej. Boi się ograniczeń, bycia bezmyślnym trybikiem w wielkiej machinie, przeraża go bezrefleksyjność i wewnętrzna pustka.
Strona negatywna archetypu: Niestety, ten „napęd” może także sprowadzić go na złą drogę. Odkrywca oddala się od świata, od społeczeństwa, staje się odludkiem i dziwakiem. Albo – to jeszcze gorsza perspektywa – cała ta wędrówka doprowadza go… donikąd. Okazuje się bezcelowym marnowaniem czasu.
Archetyp Odkrywca jest idealny dla Twojej marki, jeśli:
- pomagasz poczuć ludziom smak wolności;
- Twój produkt pomaga podkreślić indywidualność danej osoby;
- przywiązujesz dużą wagę do wolności i wyzwań;
- sprzedajesz produkty związane ze sportem ekstremalnym lub do prowadzenia aktywności na świeżym powietrzu.
Odkrywca nie siedzi i nie szuka w otaczającym go świecie dobroci. Rusza w drogę, aby tam znaleźć lepszy świat dla siebie. Te poszukiwania mają podwójny wymiar, bo to czego Odkrywca szuka w świecie zewnętrznym musi pasować do jego świata wewnętrznego, do jego potrzeb i preferencji.